3.9

Werckmeister Harmonies

En uppstoppad val och en mystisk prins kommer till en liten, slumrande stad och mystiska saker börjar hända. Vi följer János Valuskas, den lokala brevbäraren, storögda vandring genom staden och genom en värld som är märklig, märklig.

Originaltitel Werckmeister harmóniák
Regissör Béla Tarr, Ágnes Hranitzky
Manus László Krasznahorkai, Béla Tarr
Genre Drama, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Lars Rudolph, Peter Fitz, Hanna Schygulla, Djoko Rosic, Ferenc Kállai
Filmnummer 20087

stgurgel
2016-04-25
Jag kan inte påstå att jag förstår särskilt mycket, och även om det såklart hade kännts bättre att inte sitta frågande inför hur filmen utvecklas och vad den vill förmedla så uppskattar jag ändå filmen ganska mycket. Fantastiskt foto, skönt tempo och tät stämning
voyageur
2014-10-14
Upplevde den väldigt ojämn första delen, efter den smått fantastiska öppningsscenen. Men den växer med sitt vackra foto, sina stämningsfulla tagningar och musiken. Landar på en fyra till sist.
hestret
2014-08-24
Nådde inte upp till de enormt högt ställda förväntningarna. Vissa tagningar - exempelvis öppningsscenen med solförmörkelsen - är underbara verkligen. Men det är inte lika engagerande som Turinhästen exempelvis. Vacker, men tog inte tag i mig på samma sätt. Då kan det inte bli mer än en stark trea tyvärr. Stundtals överväldigande, oftast ganska seg tyvärr. 73/100
Myllo
2014-01-20
Som med varje filmkonstverk tar man ställning till den både på det känslomässiga planet och med analys genom intellektet. Min uppfattning blir då att det är en allegori över samhällsutvecklingen i Ungern. De våldsamma järnrörsmännens bärsärkagång på sjukhuset ser jag som ett förebud om den högerextrema rörelsen Jobbik som numera har stöd av 15 procent av ungrarna.
Fuzzy
2013-07-12
Kan inget annat än att hålla med om väldigt mycket av det som GinNTonic skrev i sin tidigare kommentar här. Vackert foto, vissa få gripande scener och en mycket tilltalade estetisk i helhet, samtidigt väldigt utstuderad på ett kalkylerat sätt, speciellt i de monotona utdragna scenerna som istället för att förmedla en känsla av tid gör filmen väldigt mekanisk och svår att engagera sig i. Ingen som helst utveckling av, eller fördjupning i, karaktärerna som mest (likt i Roy Andersons filmer) agerar levande dekor. Detta är ingen film som, i sin helhet, kommer stanna med mig och att den karaktär som gör mest intryck på mig i hela filmen är en död val säger ganska mycket om Werckmeister Harmonies och dess regissör. Detta är dock min första Tarr, och jag kommer ge honom fler chanser.
precineadd
2013-04-26
Egentligen en fyra men jag hatar valar
Rune2000
2013-02-15
En minst sagt annorlunda filmupplevelse! Ännu en spännande film från Béla Tarr, även om jag personligen skulle rekommendera "Kárhozat" (Damnation) lite mer.
GinNTonic
2013-01-11
Efter att jag hade sett den första scenen visste jag inte om det var ett mästerverk eller en tidernas mest överskattade kalkonfilm jag hade börjat titta på. Men filmen växte. Liksom i Roy Anderssons filmer är det inte mycket skådespel att tala om, och det märks tyvärr att statisternas rörelser och beteenden är noggrant regisserade. Men jag kan inget annat än att imponeras av de många långa tagningarna, snygga kameraåkningarna, stämningen, ljussättningen, symboliken och alla tankar samt utrymme för analys filmen bjuder på. Det är en film jag tycker om betydligt mer med hjärnan än med hjärtat. Den var också väldigt sövande, jag somnade minst ett par gånger mitt på dagen! Ändå tyckte jag inte att den var tråkig på något sätt, men de långa svartvita tagningarna utan dialog med rytmiska ljud i bakgrunden har den effekten på mig, precis som den långa dressinscenen i Stalker. Filmen har stor potential att växa hos mig, men tills dess får den en stark trea.

2013-01-08
Jag kunde dessvärre inte se Werckmeister Harmonies i en och samma sittning vilket resulterade i en splittrad upplevelse och bortfall av sammanhang. Men jag kan konstatera att filmen är vacker, med en underbar inledningsscen och ett mycket elegant soundtrack. Egentligen förtjänar varje film ett biografbesök och publikens odelade uppmärksamhet, men så går det inte varje gång.
Ehrmann
2012-07-29
Mycket vacker film (inte minst vad gäller kameraarbetet och musiken). Trots Tarrs uttalande om att hans filmer inte har en politisk mening, har jag svårt att inte se den pendlande rörelsen mellan ordning och kaos. Hur lite det krävs för att vi ska överge vår ordnade vardag till förmån för kaos och våld, men hur vi oundvikligen åter kommer i kontakt med vår mänskliga, lidelsefulla och harmoniska sida. Precis som månen ger vika för solen, enligt de mest obönhörliga astronomiska lagar, ger kaoset vika för harmoni. Kalla det mänsklig natur.