West of Zanzibar

Den kända trollkonstnären Phroso lever ett liv utan bekymmer. Men en dag konfronteras han med sin frus älskare, som i brist på besinning puttar ner honom för en trappa och gör honom invalid för livet. Älskaren, en järnhandlare, för med sig frun till Afrika. Den en gång så godhjärtade magikern svär en gruvlig hämnd...

Originaltitel West of Zanzibar
Regissör Tod Browning
Manus Elliott J Clawson, Joseph Farnham, Waldemar Young
Genre Drama, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Lon Chaney, Lionel Barrymore, Mary Nolan, Warner Baxter, Jacqueline Gadsden

goeran
2015-11-17
Tod Brownings West of Zanzibar från 1928 är ett underhållande litet stumfilmsdrama som naturligtvis lever högt på Lon Chaneys insats i huvudrollen.
Tsurugi
2015-06-07
Lon Chaney är fantastisk här, klart sevärd film.
martineden
2011-06-29
Ytterligare ett samarbetet mellan radarparet Tod Browning och Lon Chaney. Bra manus med många element som påminner om de klassiska grekiska tragedierna. Chaney är (som vanligt) ypperlig och Lionel Barrymore lyckas i rollen som dennes antagonist. Filmen utspelar sig i Afrika med voodoo-ritualer och svart hednisk magi, vilket för tiden måste varit ytterst ovanligt. Dock kan man finna många typiska stumfilmsklichéer som inte åldrats med värdighet. Bra. 3.
ninja
2010-04-26
Fungerar inte riktigt som helhet, men mycket är bra! Många stämingsfulla scener med den "mörka kontinenten" och känns lite som en Heart of Darkness light. Chaney är spektakulär i vanlig ordning, här som bitter, rullstolsbunden f.d. trollkarl.
Rune2000
2009-10-02
I denna film använder sig Tod Browning av flera grepp som kommer materialiseras fullständigt i hans mästerverk "Freaks". Dock får inte Lon Chaney vara med den gången. I denna film gör Chaney ännu ett fullkomligt lysande gestaltning som tyvärr inte får ett särskilt bra manus och biroller att jobba med. Det hela känns som en mindre film för både Chaney och Browning som har lyckats bra på var sitt håll men har aldrig riktigt fått ihop det tillsammans, förutom möjligen "The Unknown" som är en svag fyra i min bok.