3.1

West Side Story

Filmatiseringen av den klassiska Broadwaymusikalen om omöjlig kärlek mellan två ungdomar från rivaliserande gäng i 50-talets New York. Historien bygger på Shakespeares nära femhundra år gamla "Romeo och Julia" men kom att bli ett brinnande aktuellt inlägg i 60-talets rasdebatt. Tiofaldigt Oscarsbelönad.

Originaltitel West Side Story
Regissör Robert Wise, Jerome Robbins
Manus Ernest Lehman
Genre Kriminalare, Musikal, Romantik, Drama, 60-tal
Skådespelare Natalie Wood, Richard Beymer, Russ Tamblyn, Rita Moreno, George Chakiris, Simon Oakland, Ned Glass, William Bramley, Tucker Smith, Tony Mordente, David Winters, Eliot Feld, Bert Michaels, David Bean, Robert Banas

Skapad 2019-10-13 av cineasten89
Aldrig tidigare har en tragisk, rörande historia berättats i musikalform på detta sätt. Visst är Grease världskänd, men West Side Story var först, den gavs ut 1961 medan Grease gavs ut 1978. ...   Läs mer »

Ful_fisk
2019-01-20
Bland de bättre 60-tals-musikalerna. Stilig och snygg, om än inte jätte-spännande alltid, och som alla 60-tals-musikaler för lång för sitt eget bästa. Men jag sätter en fyra ändå, mycket tack vare det snygga fotot och energin. Och så har den ju trots allt för- och eftertexter av dundergeniet Saul Bass. Kan det ens bli underkänt, då?
StureStenhög
2018-09-18
Jag får väl återigen konstatera att jag inte gillar musikaler, men genren har ju ändå bättre än den här att erbjuda. Redan upplägget har jag svårt att förstå. Coola killar som sjunger, dansar och knäpper med fingrarna, det är ju verkligen det sista som coola killar skulle kunna tänka sig att göra. Det blir lite mer suspension of disbelief än vad jag är kapabel till. Jag har också svårt för den här typen av ytliga kärlekshistorier. De här två lär ju inte känna varandra överhuvudtaget, så varför ska jag bry mig om deras kärlek? De hade antagligen tröttnat på varandra efter en vecka ändå. Musiken är dessutom provocerande slätstruken. Svag tvåa
Pi-R
2018-05-06
Jag hade verkligen hoppats att mitt betyg skulle bli högre, och många delar är sannerligen väldigt bra (musiken främst, såklart, men även scenografi och koreografi). Men manuset, som vill täcka in så mycket (den Stora Kärleken, tonårstidens jakt på hemhörighet, rasism, klass, drömmar, maktutövande...) misslyckas tyvärr på nästan alla plan; inte minst den centrala kärlekshistorien känns ruskigt forcerad, och samspelet mellan Wood och Beymer är långtifrån helgjutet. Även på annat håll lämnar skådespelarinsatserna en hel del övrigt att önska, men Rita Moreno som Anita är riktigt bra, och hon står också i centrum i filmens bästa scen. En stark trea blir det likväl, för det ser ut och låter rätt underbart
2017-10-24
2017-10-05
Inte särskilt många låtar som var bra. Kärleksstoryn är för mig totalt känslolös och det gör att allt drama kring den blir ganska tråkigt. Jag tyckte delarna med rasistiska, äckliga poliser, frustration och drömmar som invandrare och andra klassaspekter var betydligt intressantare men det får för lite utrymme. America var helt klart favoriten i både tema och musik. Är väldigt på gränsen mellan tvåa och trea men jag tycker ändå vissa saker är bra skildrade och det är fint med dans och musik. Svag trea.
skitbad
2017-09-29
Har sina kvaliteer och vissa sekvenser känns skönt överstiliserade men helheten tycker jag haltar rejält och i slutändan sitter jag mest och känner "O.K....men meeh"
Sarakin76
2017-07-26
Musikken er ikke den sterkeste men movsen er fantastiske og actorene er bra. 4/5
2017-06-25
Har inte sett denna film på drygt 13 år nu men minns den fortfarande och en del scener minns jag till och med ganska tydligt trots att jag bara sett filmen en gång. Tyckte den var väldigt bra då i alla fall. Vill gärna se om den.
RustyFilm
2016-12-08
”West side story” sattes för första gången upp 1957 (Brodway). 1961 filmatiserades musikalen med regi av Robert Wise och Jerome Robbins. En klassiker och mästerverk som står sig än idag. Utmärkelserna har haglat över så väl scen-musikalen som filmen.
norenorama
2016-06-21
Som film jävla seg o kass, dock "america låten" och "i feel pretty" var 100% guld. Kolla dem på youtube i stället och skippa denna filmen. Nu måste jag kolla på Anger Management igen nu när jag vet vart låten i bilen kommer ifrån :D