2.7

What?

En turistande blond, blåögd och oskuldsfull amerikanska med en stor dagbok under armen hamnar i en italiensk lyxvilla på Rivieran där ingenting tycks stå rätt till.

Originaltitel Che?
Regissör Roman Polanski
Manus Gérard Brach, Roman Polanski
Genre Komedi, 70-tal
Skådespelare Marcello Mastroianni, Hugh Griffith, Sydne Rome, Henning Schlüter, Romolo Valli, Guido Alberti, Gianfranco Piacentini

AddeColciago
2011-08-30
Inte alls så dålig som jag var rädd för. Börjar underhållande, men planar ut i ett frägetecken (som titeln). Dessutom är slutet jäkligt mysko. Metahumor som inte riktigt fungerar.
sirkurt
2010-04-01
Gripande och ganska underhållande. Ibland rolig men ganska händelselös ändå!
Papagiorgio
2009-11-02
Absurd buskis för intellektuella? Nej, vanlig italiensk tuttifruttikomedi från 60-, 70-talet. De är precis så här dåliga och osammanhängande, jämt. Inget "arty" med det. En ursäkten skulle vara om det var ironi (som i så fall går mig helt förbi). Eller ett sätt att fixa gratis semester genom att spela in "konstfilm" med "improviserad dialog" och bara ha krav på location, lyxvilla vid medelhavet typ två månader. Eller så var de bara så stenade att de faktiskt trodde att detta var bra, ett riktigt mästerverk.
arvidsollenby
2009-11-01
Mästerverk av Polanski, trodde aldrig att den skulle vara så här bra.
jimmyringo
2009-05-31
Vanligtvis så gillar jag Roman Polanskis filmer, men denna bisarra blandning av mjukporr och komedi skulle han slängt i soptunnan redan på idé-stadiet!
wst
2008-11-06
En film som Fellini och hans "Kvinnostaden" har hittat en del inspiration ifrån? Väldigt bisarr och inte alls underhållande film i stort sätt som inte engagerar ett dugg.
akasava
2008-06-03
Mastroianni kämpar storartat i denna Polanski-perverterade tolkningen av Alice i underlandet. Fotot är fantastiskt, regin är slarvig och tycka vad man vill - men filmen är Polanskis svar på sexbuskis.
final_cut
2007-10-25
Okej en fyra kanske är något överdrivet, men jag kan inte förmå mig att sänka betyget. Ni som sett "Cul-de-Sac" och "The Fearless Vampire Killers" vet vad Polanski går för, och denna film har samma absurda humor, fastän det ibland blir lite väl ansträngt och påklistrat. Att folk kallar detta för "bara" mjukporr är omotiverat. Det är en sexfars, poängen ligger i människornas motiv och handlingar, och inte i om vi får se bröst och buske (även om det förekommer). Så måste jag gilla denna film bara för att Polanski suttit på piedestalen? NEJ, men filmen är en sorts surrealistisk mardröm och en underbar dröm på samma gång, och har således den där mysiga känslan som bara Polanski kan fånga. Tilläggas bör även att filmen bäst fungerar i sin helhet, så har du satt in den så bör du ta dig igenom hela.
DiMMUBoRGiR
2007-10-16
Givetvis bortser precis ingen av oss vem det är som regisserat denna film, men det förvånar mig att så många hittar något bra eller tilltalande i den. Visst, det är lite "skruvat" och bisarrt, men för den skull verkligen aldrig roligt. Det är dumt, fult och jobbigt - rent pinsamt rakt igenom. Jag hade förväntat mig mycket mer och detta är en klar besvikelse. Det bidde bara mjukporr av alltihop.
Dele
2007-10-07
Nja, en av Polanskis sämsta helt klart. Ganska konturlös och oklar film med en del omotiverat naket. Klarar sig dock med liten marginal undan en tvåa tack vare det fria sinnet och klichéelösa berättandet.