2.5

What the #$*! Do We Know!?

What the bleep är en ny typ av film. Den är delvis dokumentär, delvis spelfilm, och delvis utarbetad med genomtänkta, inspirerande visuella effekter and animationer. Huvudpersonen, Amanda, spelad av Marlee Matlin, befinner sig i ett fantastiskt Alice i Underlandet- experiment när hennes dagliga, oinspirerade liv bokstavligen börjar att lösas upp, visande den slumpmässiga världen bakom kvantfysiken gömd bakom vad vi anser att vara vår normala, vakna verklighet.

Originaltitel What the #$*! Do We Know!?
Alternativ titel What the Bleep Do We Know
Regissör William Arntz, Betsy Chasse, Mark Vicente
Manus William Arntz, Betsy Chasse, Mark Vicente, Matthew Hoffman
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Marlee Matlin, Barry Newman, Elaine Hendrix, Armin Shimerman, Robert Bailey Jr, John Ross Bowie

film_Alex
2015-04-14
Det var först i slutet som man fick reda på att detta bara är en lång pitch för Ramtha-kulten. Man blandar lösa antaganden från kvantfysik med New Age-tankar. Släng in lite kvasivetenskap och magiskt tänkande om att du kan konstruera din egen verklighet så har du den här skiten. Metodiken är att man börjar lite försiktigt med sanna, men väldigt begränsade och selektiva påståenden om kvantfysik och neurobiologi. De bitarna sägs ofta av vetenskapsmän, men sen klipps detta ihop huller om buller med knäppskallarna från Ramtha-kulten för att dra långtgående (för att inte säga felaktiga) slutsatser om metafysik och tingens förskaffenhet. Jag kan förstå att en del människor dras med i retoriken, men detta är verkligen en film som enbart sprider okunnighet och desinformation.
vonadel
2014-01-29
Riktigt intressant ämne som de tyvärr inte förvaltar speciellt bra. Den har en del bra intentioner, men sedan blir det lite väl tvära kast, och ologiska inslag. Det värsta var nog dansen på bröllopet. 5/10
CrispyCracker
2013-05-19
Religiöst dravel
aqua_perla
2013-04-30
Förjävla dåligt gjord vilket är synd på ett sådant intressant och tankeväckande ämne.
Jonatanh
2012-11-04
Ica Kvantum-physics. Surt och furt.
Mortiis
2012-09-26
Stängde av skiten. Nonsens.
tangoforce
2011-10-31
What the #$*! Do They Know!? Dunno. . .
bunnyboy
2011-06-21
ful som fan, men tankeväckande
väggar
2010-10-12
Vilken hög med skit, dock ganska underhållande stundvis
antonibagis
2010-01-03