3.2

Whatever Works

En excentrisk man som bor i Greenwich Village i New York involveras i en serie kärlekshistorier som gör att han så småningom hamnar i ett förhållande med en ung flicka från södern och hennes föräldrar.

Originaltitel Whatever Works
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Larry David, Evan Rachel Wood, Patricia Clarkson, Ed Begley Jr, Conleth Hill, Michael McKean, Lyle Kanouse, Henry Cavill, Carolyn McCormick, Christopher Evan Welch, Jessica Hecht, Adam Brooks (I), Samantha Bee, John Gallagher Jr, Olek Krupa

Skapad 2019-11-10 av frienatic
Whatever Works skulle kunna ha undertiteln ”två neurotiska misantropers hemkomst”. Både Woody Allen och Larry David föddes och har haft sina största framgångar i New York, David med Seinfeld oc...   Läs mer »

2017-10-10
Bra
Tonti
2016-11-26
Larry är grejt och får leverera en del fantastiska repliker men annars håller det väl inte riktigt. Fast den har verkligen sina goda sidor.
Ful_fisk
2015-06-24
Börjar riktigt bra, men tappar efterhand. Ganska medelmåttig och halvdan i långa loppet, trots att det finns mycket att glädja sig åt.
Mortiis
2015-03-17
Gaggig och tråkig.
hestret
2014-11-18
Nej, den här var inget vidare. Riktigt tråkiga karaktärer - särskilt de kvinnliga - och även om jag gillar David tycker jag att han gjorde en rätt tråkig insats som Woody-standin. Generellt sett var det ju väldigt mycket stereotypiska karaktärer och när karaktärer förändrades var det till en ny stereotyp, vilket kändes lite trist. Manuset är intressant inledningsvis, men det blir tämligen snabbt trist och fantasilöst ungefär där de två superdåliga föräldrakaraktärerna kommer in. Filmen har egentligen inget att säga känns det som givet att ilskan mot samhället som byggs upp i början av filmen mest försvinner efter ett tag. Det känns som vi bara återvinner gammalt material på ett oinspirerat sätt här, vilket många brukar, i andra fall orättvist, kritisera Woody för. Visst att vi fick enstaka roliga repliker och scener, men fortfarande 19/100
okidoki
2014-08-28
Saknar hjärta.
Dele
2014-06-10
Jag har några små invändningar, men överlag så fungerar detta bra. Den härligt underhållande cynismen är filmens starkaste kort, men kritiken mot de konservativa och synen på tillfällighetens inverkan på tillvaron ger också en, lättsam, men ändå ytterligare, positiv grund. En kul film på bra botten!
Bomkia
2014-04-19
Mysig och jag tycker Larry David funkar som någon slags Woody-substitut. 3a.
ASSFACE
2013-07-28
Mysigt förutsägbar, som de flesta Woody Allen-rullar!
RichardEk
2013-07-14
Lite för mycket av det goda i form av politisk korrekt romantisk komedi. Jag tycker om filmens postmoderna anslag när Boris vänder sig direkt till publiken och replikerna rinner igen berättelsen, fantasifulla och roliga samtidigt som de drar åt det intellektuella navelskådarhållet. Men sista delen av filmen blir lite för mycket av det goda, och de olika relationerna faller på plats som om Woody Allen fick skynda på i slutet, som om han tröttnade och ville ägna sig åt nästa filmprojekt. Men några riktiga garv gav filmen på vägen, inte det sämsta.