3.7

Den utländska

Umay är en ung kvinna med turkiskt ursprung som slåss för en självständighet i Tyskland, mot motståndet från hennes egen familj.

Originaltitel Die Fremde
Alternativ titel When We Leave
Regissör Feo Aladag
Manus Feo Aladag
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Sibel Kekilli, Derya Alabora, Settar Tanriogen, Nizam Schiller, Tamer Yigit, Serhad Can, Almila Bagriacik

2019-03-10
Viktig och emellanåt fruktansvärt stark film. Men den står och trampar vatten en hel del, vilket gör att mitt intresse falnar. Det finns bättre filmer på temat. (8+/15)
jlam
2014-12-07
Ännu en film om en tjej i krocken mellan västerländska och österländska värderingar låter kanske inte så upphetsande, men den här gör nästan allt rätt. Känslig och smärtsam historia.
emilstjernholm
2012-02-29
I jämförelse med Fatih Akins skildring av liknande problematik så framstår Die Fremde som en mer onyanserad och okritisk. Slutet leker snyggt (eller är det överdrivet?) med våra känslor.
foppa99
2011-12-22
jag tycker det känns som om denna tragiska o jättekomplexa problematik här skildras totalt till 100% ur ett västperspektiv fortfarande en riktigt bra film o jag sympatiserar å det grövsta me kvinnan.
Mikka
2011-12-14
Det kunde ha varit så bra det här. Men det är för mycket som inte riktigt stämmer. Dialogen är såsig och det finns ingen kemi mellan kärleksparet, Skådespelarna verkar inte engagerade och flera händelser känns ganska osannolika. Jag kan inte ens sympatisera med kvinnan i huvudrollen då hon håller flera riktigt klyschiga tal och inte känns trovärdig. Det här var ljusår från toppenfilmen "Mot Väggen".

2010-11-09
Välspelat och gripande drama och en skrämmande historia.
jean1
2010-10-02
Ett ord: Stark. Drama som känns otäckt realistiskt. Hedersproblematik skildrat från flera håll. Jag gråter....