3.5

When You're Strange

Den här dokumentären tar en titt på den legendariska rockgruppen The Doors från starten i mitten av sextiotalet till Jim Morrisons död. Filmen innehåller exklusiva bildupptagningar på bandet.

Originaltitel When You're Strange
Regissör Tom DiCillo
Manus Tom DiCillo
Genre 2000-tal, Dokumentär

Skapad 2019-10-13 av bluevelvet
Sextiotalets ”The Big Four” var och är i mitt tycke The Beatles, Rolling stones, The Who samt The Doors. Dock är det de två sistnämnda som har lockat till sig min nyfikenhet med dess nyskapande ...   Läs mer »

2015-09-18
Bra dokumentär i ett ämne som jag inte har något större intresse av. Så med hänsyn till det faktumet är mitt betyg starkt. Man såg redan i första bildrutan att han är drogad. Ändå var han en stor förebild. Känns som utvecklingen redan var utstakad på förhand, om man säger så. 6/10

2013-12-30
Väldigt intressant måste jag säga. För mig med ett i princip blankt The Doors papper tycks det som att herr Morrison var vilsen. En man som drogs med i en ström av framgång som störtade kraftigare än han mäktade med.
Rune2000
2013-09-28
En meditativ återberättande av historien om The Doors. Bra film som hade möjligen blivit ännu bättre om den hade flera intervjuklipp med bandet.
hellman
2013-09-27
Den "extremt töntiga" parallella delen med en "skådespelare" är faktiskt Jim Morrison själv från filmen HWY: An American Pastoral från 1969.
siabbe
2013-09-21
Berättas på ett intressant sätt, men skulle gärna vilja veta mer om de andra i bandet än bara om Jim.
Genstruktur
2013-02-25
Enkelt upplägg där den fantastiska musiken tillsammans med ett kollage av sköna bilder får utgöra stommen för filmen. Johnny Depp är ett mycket bra val som berättarröst och han talar ganska sparsamt vilket bara gör att musiken och bilderna får ännu mer plats och man blir som tittare invaggad i denna suggestiva film. Skådespelaren som gestaltar Morrison i några scener kunde de dock skippat för de tillför ingenting utan gör bara att stämningen kommer av sig lite. Rent faktamässigt är det knappast någon djupdykning men stämningen filmen igenom gör att jag tycker filmen är njutbar.

2012-09-11
Den parallella delen med en skådespelare som ska föreställa Morrison är extremt töntig och förstör känslan av dokumentären. Annars är det alltid intressant att lära sig mer om band man gillar
TimBuckley
2012-08-21
(rek 4a) Innehållet (The Doors) är för mig personligen visserligen en femma. Men själva dokumentären (som betygsätts) är väl ärligt talat inget speciellt? Johnny Depp berättar sagan om The Doors karriär & man får lust att leva sex, drugs & rock'n roll liv igen. Men inget direkt nytt kommer fram, utan själva dokumentären som egentligen berättas är nog faktiskt grundare än vad man hittar i en Wikipedia-artikel. Å då hjälper det inte att man heller inte får någon inblick i deras tankar eller musikskapande. Istället har man förlitat sig på att The Doors musik i kombination med Depps berättarröst ska skapa en atmosfär som går hela vägen in i mål. Å ja.. det gör den ju. Även om det inte var tidernas snyggaste mål. The Doors är en 5a, så jag förstår min rekommenderade 4a. Men det blir en skön 3a.
haajen
2012-08-20
En klart intressant om än konventionell dokumentär, saknar lite mer analys av bandets plats i samtiden och lite mer än bara en redovisning av dess uppgång och fall.
Yohanetsu
2012-08-15
Lite generöst med betyget, kanske, då inget revolutionerande berättas i dokumentären men, ja, oavsett så är bandets historia intressant och fascinerande. Vilket dokumentären fångar på ett bra sätt med film och foton från när det begav sig (d v s inga intervjuer med trista "experter").