2.7

Mord på älskare

En tonårsflicka står åtalad för att ha mördat sin mors älskare. Denna händelse utgör ramberättelse för historien om hennes sedan länge skilda föräldrar, arkitekten och tidigare krigshjälten Luke och den berömda skulptrisen Valerie, och dennes dominerande aristokratiska mor. Efter en bok av Harold Robbins, inspirerad av skandalen kring Lana Turners dotter.

Originaltitel Where Love Has Gone
Regissör Edward Dmytryk
Manus John Michael Hayes
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Susan Hayward, Bette Davis, Mike Connors, Joey Heatherton, Jane Greer, DeForest Kelley, George Macready, Anne Seymour

2016-03-05
De kitschiga, glättiga filmmiljöerna typiska för det sena 50/tidiga 60-talets Hollywood blir en tydlig kontrast gentemot filmens ganska kontroversiella och allvarliga ämne. Ett annorlunda drama fast på ett positivt sätt. Skådespeleriet är kanske filmens svagaste kort med en ganska överspelande Susan Hayward i spetsen, medan däremot Bette Davis som syrlig matriark gör bra ifrån sig (som oftast). Många av dialogerna är underbart träffande såsom mellan mor Davis och dotter Hayward: "- Don't speak to me that way, I'm your mother! - You were never a mother. You were just a woman with a daughter."
NoWireHangers
2009-09-08
Skapligt underhållande film som inte lever upp till boken, som var klart bättre än väntat.