Var blev du av Bernadette

Efter att hennes mamma försvinner, gör 15-åriga Bee allt hon kan för att hitta henne, samtidigt som hon upptäcker hennes problemfyllda förflutna i processen.

Originaltitel Where'd You Go, Bernadette
Regissör Richard Linklater
Manus Richard Linklater, Holly Gent Palmo, Vincent Palmo Jr
Genre Drama, Komedi, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Cate Blanchett, Billy Crudup, Kristen Wiig, Steve Zahn, Laurence Fishburne, Megan Mullally, Troian Bellisario, Judy Greer, David Paymer, Kate Burton, James Urbaniak, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Claudia Doumit, Katelyn Statton, Emma Nelson, Zoe Chao, Thalia Torio

StureStenhög
2021-02-04
Jag gillade att titta på den här samtidigt som jag hela tiden kände att den inte riktigt funkar. Något som blev extra tydligt i den tredje akten. Men jag gillar Bernadette som karaktär, det känns som att hon lätt skulle kunna dyka upp i en annan film som en birollsfigur som vi är tänkta att ogilla, men här får hon stå i centrum och vi tillåts sympatisera med henne. Men tyvärr känns hon aldrig som en riktig människa, det gör ingen i den här filmen. Den lättsamma tonen underminerar allvaret i dramat och allt grundar sig i väldigt förenklad psykologi. När sedan slutet blir både tillrättalagt och alldeles för sedelärande, så stärks bara det intrycket. Cate Blanchett gör vad hon kan och är sevärd, men förutsättningarna finns aldrig för henne att skapa en trovärdig karaktär. Det enda som känns riktigt genuint i filmen är hennes relation till dottern, den känns både ovanlig och intressant, och det lyfter filmen lite. Det fungerar också fortfarande som ren underhållning det här, och därför landar betyget på en trea av det lite svagare slaget
HerrNenne
2020-07-28
Har aldrig sett Cate Blanchett så här bra, det här var fantastiskt. Börjar försiktigt men bygger hela tiden mot ett fantastiskt crescendo. Ingen explosion. Ungen är riktigt grym också, och miljöerna, och Wiig, och björnbärsbuskarna och kajaken.
Paramis
2020-04-02
En slowstarter, ge filmen en chans. CB är en aktris som ingen annan. Överlägset min favorit bland dagens aktiva.