3.8

Whiplash

En ung och talangfull trummis har blivit antagen till en av världens mest ansedda musikskolor. Där möts han av en skoningslös professor som är fast besluten att få sina studenter att uträtta stordåd, till vilket pris som helst.

Originaltitel Whiplash
Regissör Damien Chazelle
Manus Damien Chazelle
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Miles Teller, J K Simmons, Paul Reiser, Melissa Benoist, Austin Stowell, Nate Lang, Chris Mulkey, Damon Gupton, Suanne Spoke, Charlie Ian, Kavita Patil, CJ Vana, Max Kasch, Jayson Blair, Kofi Siriboe, Michael D Cohen

dudson
2021-04-04
Satans bra film som man inte oftast snubblar in på, då musik genren. Kapade denna bara för Simmons var med. Karln ärju guld var han än väljer på../ Gillade hela konceptet att kötta på för att vara den bästa inom nått. Tänk Rocky fast inom trummor, lol) Tät & Intensiv film man bara måste uppleva!
the-godfather
2021-03-04
Simmons skådespel gör halva filmen, han spelar riktigt bra. Musiken är självklart också riktigt bra. Men det som kanske är det bästa med filmen är vad den visar gällande besatthet och målvetenhet, när dessa två möts så pressas människan till det maximala och resultat kan uppnås, dock så blir inte utgången alltid bra, för rör man sig på gränsen till det maximala så är det lätt att det tippar över. Så jag rekommenderar den här filmen, mycket sevärd.
finkan
2020-04-20
Otäck men bra
deswhip
2020-03-27
Filmtekniskt extremt bra och välgjord. När jag såg filmen tyckte jag först att den var visserligen ovanligt välspelad, J K Simmons är sällsynt intensiv, brutal tom, men ändå en film i mängden, handlingen är liksom ganska oansenlig. Sen kommer slutet, det är otroligt kraftfullt och knyter ihop alltihop fantastiskt bra, filmen går direkt från 3a till 5a!
Zero75
2019-08-03
För att spela dressyr musik så behövs det såklart en stenhård dressör.
dafreakish
2019-07-30
Så nära en femma man kan komma i en film som handlar om målmedvetenhet, borderline psykopati och narcissism i sin renaste form. Simmons är så bra att det är skrämmande och han får bra sparring av Teller i sin bästa roll hittills. Det enda som saknas är starka kvinnoroller och att storyn då och då fastnar i tempot. Men jädrans vad bra det är.
aoana
2019-06-20
Jag satt på helspänn genom hela filmen och vissa scener går jag fortfarande och tänker på, 2 veckor efter jag såg den. Mycket mycket bra
TURGUT
2019-05-28
Riktigt bra!
Rift
2019-01-31
Hyllning till auktoritärt ledarskap.
Qhorinhalfhand
2019-01-23
En av de bästa och mest intense draman jag sett, otroligt skådespeleri och stämningen i filmen är helt magisk. Ska man hitta nät att kritisera så tyckeg jag ljude