3.7

Om du lyssnar noga

Tsukishima Shizuku är en duktig student med en stor kärlek för böcker. En dag följer hon efter en underlig katt, som hon upptäcker på ett tunnelbanetåg, till en mycket originell liten affär som kommer att förändra hennes liv på sätt hon endast kan drömma om.

Originaltitel Mimi wo sumaseba
Alternativ titel If You Listen Closely, Whisper of the Heart
Regissör Yoshifumi Kondo
Manus Hayao Miyazaki, Aoi Hiiragi
Genre Familjefilm, Drama, Romantik, Fantasy, Anime, 90-tal
Skådespelare Keiju Kobayashi (röst), Youko Honna (röst), Kazuo Takahashi (röst), Takashi Tachibana (röst), Shigeru Muroi (röst), Shigeru Tsuyuguchi (röst)

Pari
2017-08-18
Härlig och skön stämning. Otroligt snyggt tekniskt gjord.
Turtleboy
2017-01-07
"Country road" - really?!
Juu_W
2015-10-27
Oj oj, den här filmen pendlade verkligen mellan betygen för mig... Den är mysig och trevlig som Min granne Totoro men där Totoro är underhållande genom humor och händelser så förblir den här filmens historia stillsam, förutsägbar och rätt så händelselös... Den är absolut sevärd och det är en gullig historia med fina karaktärer och underbar teckning men den extra magin finns inte riktigt... Men se filmen och avgör själv!
WillyV
2015-08-18
Det märks att denna melodram, ja ungdomsromans inte är av mästaren Miyazki själv. Vackert animerad men lätt sövande. Klart godkänd för ambitionen att hålla sig inom realism snarare än fantasy. Tråkigare bara.
Smultronsylt
2015-03-22
Jag brukar gilla Gibli men denna tyckte jag inte jättemycket om. Den var inte lika intressant och fängslande som dom brukar vara. Dessutom kändes slutet väldigt abrupt och jag har lite fobi mot sådana filmer. ^^ Stark 2:a.
Biberkolben
2015-02-18
Magisk, mysig, känslosam, BÄST.
eviltass
2015-01-10
Magisk.
MaxMackan
2014-02-03
Börjar med en stark fyra. Tappar tråden lite sista halvtimmen. Men vilken fin och mysig film det var.
Redfield4ever
2013-12-22
Jag måste höja mitt betyg. Precis som Kiki's Delivery Service är Whisper of the Heart en film som inte lever på sina handlingar så mycket på sina icke-handlingar. Den är så äkta. Den är simpel och komplex på samma gång. Shizuku och Seijis relation till varandra och omgivningen runt dem är så vacker att jag smälter av att se den. I vanliga fall vill man tro att allt kommer lösa sig och att den manliga och kvinnliga huvudrollen kommer få varandra i ett "de levde lyckliga i alla sina dagar"-slut. I denna film hoppas jag inte ens på det, vad som än händer så KOMMER allt att lösa sig för de här två. Det kan inte bli på något annat sätt.
Netza
2013-11-09