2.5

White Fang

Om varghunden White Fang under guldruschen i Klondyke i slutet av 1800-talet. Tillsammans med indianpojken Mitsah och journalisten Jason Scott kämpar de tre mot stadens korruption och girighet, styrt av affärsmannen Beauty Smith.

Originaltitel Zanna Bianca
Regissör Lucio Fulci
Manus Guy Elmes, Roberto Gianviti, Thom Keyes, Piero Regnoli, Guillaume Roux, Harry Alan Towers
Genre Äventyr, 70-tal
Skådespelare Fernando Rey, Franco Nero, Virna Lisi, John Steiner

FabianBom
2017-10-10
bästa film versionen av jack londons klassiker
niebaotan
2015-12-02
Min 26e sedda film av Lucio Fulci. White Fang ar annu ett bevis pa den bredd han faktiskt hade. Ett medryckande aventyr i storslagna miljoer med pampig orkestermusik. I manga avseenden en familjefilm men Fulci bryter emellanat den illusionen med valdsamma scener ej lampliga for en yngre publik. White Fang ar ytterst valgjord men i slutandan ar det dock nagot jag saknar for att satta ett hogre betyg an 3. Vill rekommendera den till alla som gillar att beta av herr Fulcis filmer. 3+
FilmGuden
2009-06-08
En råare men hygglig tolkning av den klassiska berättelsen. Sorglig och ganska rörande. Med ett oförargligt slut. Skulle vilja rekommendera denna till alla Fulci - samlare.
schramm
2008-05-28
Bättre än jag trodde, något som inte säger så mycket förvisso. Stabil regi av Fulci och en hel del vackra scener. En bra film helt enkelt. Allt snack om att det skulle vara en familje film försvinner helt i förtexterna där hundar äter upp en död ren. Som vanligt med Fulci ska man hålla barnen borta!
jojjoson
2002-05-19
Detta är ett bra exempel på film som man inte i första taget förknippar med namnet Lucio Fulci. Vad jag menar med det är följande: Orkestermusik, makalösa naturbilder och utomhuscener inspelade inomhus. Men visst så kan man genomskåda filmen med scener av våld och död. Handlingen utspelar sig någonstans där en pappa och son är ute i skogen och kollar läget, plötsligt dyker en gammal vän till vildhund upp och en annan,minst lika arg, upp i en fälla. Den hunden som de två människorna känner igen är gammal och har troligtvis letat sig hem för att dö. Den andra argsinta varghunden har vita tänder (white fangs) och där får han sitt namn. Hunden är dock vild och när sonen vill ha han som sitt egna husdjur så säger pappan ifrån. En vild hund kan man icke tämja. En bit där ifrån finns det en håla som enbart blomstrar utav oljefyndigheten (ajdå, nu blev jag osäker, var det guld?). Nåväl, ytterligare en bit därifrån har man funnit ännu mera av denna vara och om detta kommer ut bland befolkningen i samhället kommer detta snarast förvandlas till en spöksak. Detta får helt enkelt ej komma ut! White Fang är en trevlig familjefilm men den innehåller dock ganska blodiga dödsscener, inte för att jag trott något annat innan jag såg den heller, men familjer med småbarn bör ändå vara på vakt för dessa scener (ett tag iallafall). Detta är ett äventyr om hunden White Fang, om eskimåpojkens öde och om den lilla hålan som enbart lever på den fyndighet som finns i marken runt om. Den är dock inte dålig men kan bli långtråkig för den som vill se en riktig Fulci-soppa. Källa:en Fulcisida på nätet