2.9

Revolten

Lilis tvingas släppa ut sin hund på gatan, eftersom hennes pappa inte vill ta hand om den. Hunden ansluter till ett gäng med andra lösa hundar, men snart är hundfångarna på jakt efter honom.

Originaltitel Fehér isten
Alternativ titel White God
Regissör Kornél Mundruczó
Manus Kornél Mundruczó, Viktória Petrányi, Kata Wéber
Genre Drama, Thriller, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Zsófia Psotta, Sándor Zsótér, Lili Horváth, Szabolcs Thuróczy, Lili Monori, Gergely Bánki, Tamás Polgár, Vanda Verle, Kornél Mundruczó, Károly Ascher, László Gálffi, János Derzsi, Erika Bodnár

2019-04-01
Skull fan ha slagit ihjäl gubbfan tre går om. Man överger inte djur så där..fy fan, filmen var helt okej..
Greystalker
2019-03-26
Oväntad och omväxlande!
Dream
2018-10-12
Typ som Alfred Hitchcocks film - "Fåglarna", fast med hundar, inte jätte spännande men helt okej! Välgjord samt intressant är bl.a. temat att blandraser är mindre värda än renrasiga. Det är samma problem i Sverige vilket är tragiskt. Betyg 3.
GroundhogDave
2018-02-18
Tröttsam & osympatisk.
fridenpaden
2016-10-08
Häftiga scener med hundarna. Stundtals mer som en skräckfilm än drama.
produr
2016-07-16
Ojämn ibland otäck men en rätt fascinerande film
Myllo
2016-03-06
Man får väl hoppas att ungrarna är kapabla att ta åt sig den skarpa kritik som ligger i filmstoryns absurda krav på renrasighet vilket i första hand gäller människor och inte hundar.
mammene
2016-03-05
Det hör inte till vanligheterna att se film från Ungern, och annorlunda måste jag säga att den här filmen var. Den var emellanåt alldeles för hemsk, men samtidigt byggdes ett scenario upp för att förstå upplösningen. Det blev en mycket omtumlande skräckfärd i ondska och mänsklig futtighet, inte mycket av godhet som vägde upp, ett litet frö, ett halmstrå att klamra sig fast vid. Imponerande att klara av att regissera så många hundar (274) tydligen ett världsrekord enligt IMDb, och själva solstrålen i detta är att de herrelösa hundarna fick ägare, så någonting bra kom ur det här. Hur hemsk filmupplevelsen än var så kan jag verkligen rekommendera denna revolt som visar att det finns en gräns för vad man står ut med.
2015-11-29
Mångbottnad och annorlunda med ett upplägg som känns fräscht. Scenerna med hundarna är mycket välgjorda och fotot är snyggt. Pappan och dottern spelas mycket bra och hur man än väljer att se filmen, som en thriller eller ett drama, finns hela tiden en känsla av obehag. Det enda jag kan komma på som kändes negativt skulle vara att Budapest plötsligt kändes som en väldigt liten stad med tanke hur alla förflyttade sig osv.
lekke
2015-10-03
Metafor för utlänningar blir tydlig, men som helhet är filmen stundtals ganska fånig. Men sekvenserna med alla hundar rusandes längs Budapests gator är ju rätt häftiga. Svag 3:a.