2.6

White House Down

Polisen John Cale har just nekats sitt drömjobb, att skydda President James Sawyer på Secret Service. För att inte göra sin dotter besviken med den dåliga nyheten tar han med henne på en rundtur i Vita Huset. Samtidigt omringas byggnaden av en tungt beväpnad paramilitär grupp. När det utbryter kaos och tiden innan landets regering faller blir knapp, är det upp till Cale att rädda sin dotter, Presidenten, och landet.

Originaltitel White House Down
Regissör Roland Emmerich
Manus James Vanderbilt
Genre Drama, Thriller, Action, 2010-tal
Skådespelare Channing Tatum, Joey King, Jamie Foxx, Maggie Gyllenhaal, Jason Clarke, James Woods, Richard Jenkins, Nicolas Wright, Jimmi Simpson, Michael Murphy, Rachelle Lefevre, Lance Reddick, Jake Weber, Jackie Geary, Garcelle Beauvais, Matt Craven, Kevin Rankin

StureStenhög
2020-04-14
Varför har jag inte sett den här tidigare? När Rolle bjuder på dumunderhållning så tillhör jag sannerligen målgruppen, och här kan man inte klaga på mängden av varken dumheter eller underhållning. Det är Die Hard i Vita huset, och det är inget de skäms för, och de bryr sig inte om att det är långsökt som satan bara att få upplägget på plats. Vita huset är ju annars en fantastisk skådeplats för en sådan här film, och nog fan tar man tillvara på det. Gott om dumroliga sekvenser blir det, och även om det är frestande att gå in på detaljer, så måste ändå galenskapen få upplevas på egen hand. I övrigt är Jimmi Simpson en filur som jag önskar att man fick se oftare, och James Woods är nästan lika flippad här som han är i verkligheten. En del dålig humor drar dock ner lite, och första halvan är inte lika bra som den andra, men trean är ganska stark
produr
2019-08-26
Dynga
sodomiten
2019-08-24
Tror jag satt ettor eller tvåor i betyg på alla Roland Emmerich filmer. Och då är det inga lågbudgetfilmer vi snackar om.
Nintendo64
2018-05-13
Korkad, överpatriotisk, otroligt förutsägbar... Behövs faktiskt inte mer än så en lördagkväll!
Murvel48
2018-05-10
Ganska underhållande action men det finns för många korkade inslag för ett högre betyg. Sämst var de misslyckade och helt malplacerade försöken till humor.
Starkbröl
2018-03-27
Redan efter tjugo minuter har man full koll på hur enormt dålig filmen kommer vara. Maggie Gyllenhaal är filmens enda behållning och hon är så mycket bättre än hela resten av filmen trots sin hopplösa roll att det blir lite fånigt. Felcastad eftersom hon är kompetent, alltså... dock bättre än flera andra Emmerich-filmer, vilket inte säger så mycket. Man kan frestas att ge filmen en tvåa pga detta men jag låter mig inte luras.
Rele
2018-02-15
En dålig men spännande film. Jag ger en svag tvåa.
jezebel
2016-12-03
Att den där sopan till regissör får fortsätta göra filmer...
cosinusfi
2016-11-28
Olympus down var bara något sämre än London down men det här var ren smörja med alldeles för mycket ful cgi.
Andreas_
2016-05-01
Roland Emmerich....en av Hollywoods mest överskattade och sämsta regissörer i alla kategorier försöker sig här på en fattig och kass Die Hard kopia med två av Hollywoods sämsta skådespelare, nåväl Foxx är väl ok men i denna är han kass och Tatum som jag ännu inte sett vara bra i någon film hittills. Som någon annan skrev oxå, det är riktigt urusla effekter och det finns ingen som gör bra i från sig av skådespelarna och den mest patetiske är han som spelar tourguide i vita huset...suck vilken fånig clown men vi får skylla på Emmerich och hans kassa regi där, även manuset är kasst och totalt urfånigt, det är så mycket orealistiska händelser i filmen att man får nästan hålla skämskudden framför ansiktet men värst av alla händelser är nog när en stridspilot både hinner se en liten unge stå och vifta med an flagga på gräsmattan framför vita huset och samt även avbryta sitt uppdrag som han blivit beordrad av presidenten bara för att han ser en unge så offrar han miljontals människor...jag har nog aldrig varit med om en sådan patetisk scen i någon film förut och i denna sörja till film så finns det ytterligare ett hundratal sådana patetiska scener, skulle gärna rabbla upp dom allihop men klockan är mycket, det jag dock kan skriva är undvik denna till varje pris och bespara er tiden till att göra nåt roligare eller se nåt bättre för är man varken 10 år eller yngre eller mentalt handikappad så kommer man inte gilla denna, betyget blir en mycket svag och begravd 1:a