2.6

White House Down

Polisen John Cale har just nekats sitt drömjobb, att skydda President James Sawyer på Secret Service. För att inte göra sin dotter besviken med den dåliga nyheten tar han med henne på en rundtur i Vita Huset. Samtidigt omringas byggnaden av en tungt beväpnad paramilitär grupp. När det utbryter kaos och tiden innan landets regering faller blir knapp, är det upp till Cale att rädda sin dotter, Presidenten, och landet.

Originaltitel White House Down
Regissör Roland Emmerich
Manus James Vanderbilt
Genre Drama, Action, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Channing Tatum, Joey King, Jamie Foxx, Maggie Gyllenhaal, Jason Clarke, James Woods, Richard Jenkins, Nicolas Wright, Jimmi Simpson, Michael Murphy, Rachelle Lefevre, Lance Reddick, Jake Weber, Jackie Geary, Garcelle Beauvais, Matt Craven, Kevin Rankin

Robkiller
2021-06-14
Stendumt men ändå delvis underhållande.
StureStenhög
2020-04-14
Varför har jag inte sett den här tidigare? När Rolle bjuder på dumunderhållning så tillhör jag sannerligen målgruppen, och här kan man inte klaga på mängden av varken dumheter eller underhållning. Det är Die Hard i Vita huset, och det är inget de skäms för, och de bryr sig inte om att det är långsökt som satan bara att få upplägget på plats. Vita huset är ju annars en fantastisk skådeplats för en sådan här film, och nog fan tar man tillvara på det. Gott om dumroliga sekvenser blir det, och även om det är frestande att gå in på detaljer, så måste ändå galenskapen få upplevas på egen hand. I övrigt är Jimmi Simpson en filur som jag önskar att man fick se oftare, och James Woods är nästan lika flippad här som han är i verkligheten. En del dålig humor drar dock ner lite, och första halvan är inte lika bra som den andra, men trean är ganska stark
produr
2019-08-26
Dynga
sodomiten
2019-08-24
Tror jag satt ettor eller tvåor i betyg på alla Roland Emmerich filmer. Och då är det inga lågbudgetfilmer vi snackar om.
Nintendo64
2018-05-13
Korkad, överpatriotisk, otroligt förutsägbar... Behövs faktiskt inte mer än så en lördagkväll!
Murvel48
2018-05-10
Ganska underhållande action men det finns för många korkade inslag för ett högre betyg. Sämst var de misslyckade och helt malplacerade försöken till humor.
Starkbröl
2018-03-27
Redan efter tjugo minuter har man full koll på hur enormt dålig filmen kommer vara. Maggie Gyllenhaal är filmens enda behållning och hon är så mycket bättre än hela resten av filmen trots sin hopplösa roll att det blir lite fånigt. Felcastad eftersom hon är kompetent, alltså... dock bättre än flera andra Emmerich-filmer, vilket inte säger så mycket. Man kan frestas att ge filmen en tvåa pga detta men jag låter mig inte luras.
Rele
2018-02-15
En dålig men spännande film. Jag ger en svag tvåa.
jezebel
2016-12-03
Att den där sopan till regissör får fortsätta göra filmer...
cosinusfi
2016-11-28
Olympus down var bara något sämre än London down men det här var ren smörja med alldeles för mycket ful cgi.