3.7

Why We Fight

Varför krigar USA? Varför går världens sista supermakt ut i strid efter strid mot ständigt nya fiender? Vilka krafter ligger bakom? Vilka människor styr? Why We Fight var titeln på en serie propagandafilmer som Frank Capra gjorde 1942 och framåt för att uppmuntra de amerikanska militära insatserna mot nazismen. I denna dokumentär med samma namn används dessa filmer som en kommentar till den till synes militära besatthet som präglar världens enda supermakt. En film om den amerikanska krigsmaskinen och dess anatomi.

Originaltitel Why We Fight
Regissör Eugene Jarecki
Manus Eugene Jarecki
Genre Dokumentär, 2000-tal

jeremy_jones
2012-10-24
Ja, både intressant och givande och säger en del om hur världen idag fungerar. (4/6)
Smekk
2012-10-17
Till er som har sett den och kanske är insatta i usas politik idag: Är denna filmen fortfarande relevant? Ser det ut på samma sätt som filmen skildrar? Tack för svar
Zebulonm
2010-11-15
usa en ulv i fårakläder..... här visas lite av vad de har gjort men de e så mycket mer skit de gjort o fortfarande gör här i världen. Västindien, mellanamerika o delar av sydamerika har och är usas lilla lekplats. man bestämmer vilka som ska regera mm..... man gör inget förutom för egen vinning. Glorian har inte bara hamnat på sned utan den är nergrävd o begraven......
consumedmind
2009-09-11
välgjord dokumentär som visar på varför det är för dyrt för usa att INTE kriga.
Endymion
2009-05-27
Mycket bra, balanserad och tänkvärd dokumentär som inte bara analyserar Irakkriget utan Amerikas attityd och förändring genomkrigsföringen fr.o.m. 40-50 talet och framåt. Gott om hemska bilder, bra intervjuer och bra uttalanden som ger insikt i en av vår tids stora förvirringar.
knudwig
2008-08-12
Djuplodande, noggrant och intressant. Välgjort och tänkvärt. Ett saknat inslag i debatten.
erik.p
2008-01-08
Ja, varför slåss dom alltid? USA alltså. Är det bara för att dom värnar om frihet och välfärd för alla jordens invånare, eller är det så att det finns andra, mörkare krafter, som verkar? Det är en ganska enkel fråga, med ett komplext svar. I den här väldigt intressanta dokumentären koncentrerar man sig på den amerikanska vapenindustrin, som ju onekligen har ett finger med i spelet. Man frågar också gemene man på gatan vad han/hon tror, och det svaret är inte precis detsamma som experterna ger...Filmen hade fått mitt toppbetyg om den granskat lite av de andra tänkbara faktorerna till varför USA ofta är i krig. Rekommenderas.
Snabbdist
2007-10-15
gammalt dravel. the corporation och zeitgeist var bättre. jag tror de hade ungefär samma material också.
Bozze80
2007-06-14
Lärorik, framförallt för de som är intresserade av amerikansk politik, men bör nog ses av alla för att få en "bättre" bild av hur situationen är där borta...
amam
2006-09-13
En BBC producerad dokumentär av en New York född regissör som ger en faktamässig titt på militärens och bolagens inflytande över den amerikanska utrikespolitiken. Väldigt engagerande om man är intresserad av världspolitiken och har nån förmåga till kritiskt tänkande.