3.5

Wild at Heart

Sailor flyr i bil genom den amerikanska södern med flickvännen Lula. Lulas mor drar sig inte för något för att stoppa parets flykt, inte ens att anlita en gangster om hjälp.

Originaltitel Wild at Heart
Regissör David Lynch
Manus David Lynch
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller, 90-tal, Roadmovie
Skådespelare Nicolas Cage, Laura Dern, Willem Dafoe, J E Freeman, Crispin Glover, Diane Ladd, Calvin Lockhart, Isabella Rossellini, Harry Dean Stanton, Grace Zabriskie, Sherilyn Fenn, Marvin Kaplan, William Morgan Sheppard, David Patrick Kelly, Freddie Jones, John Lurie, Jack Nance, Pruitt Taylor Vince, Gregg Dandridge, Sheryl Lee, Frank Collison, Glenn Walker Harris Jr, Frances Bay, Peter Bromilow

Skapad 2019-12-10 av BobbyPeru
David Lynch's Wild at Heart är vild av sig. Första halvan. Det är då allt händer. Inledningen är ganska överraskande. Det börjar riktigt hårt redan från början. Nicolas Cage's karaktär Sa...   Läs mer »

Skapad 2019-12-08 av GinNTonic
Tänk er en film som är en blandning av Trollkarlen från Oz och en gammal elvisfilm, kryddad med våld, sex och svart humor. Tänk er sedan att David Lynch regisserat filmen. Låter det annorlunda? ...   Läs mer »

RustyFilm
2019-11-18
Mor (Diane Ladd) och dotter Lula (Laura Dern) är även mor och dotter i verkliga livet (tyckte väl att de var lika). Den tredje och största huvudrollen är Lulas förälskelse Sailor (Nicolas Cage). Men skådespelare och även handling är totalt underordnade regissör (även manus) David Lynchs som vanligt provocerande, forcerade och mysko uttryck. Ett exempel på detta fås redan i inledningsscenen, en fruktansvärt brutal och våldsam dust mellan Sailor och en antagonist. Som total filmupplevelse toppar inte det här de bästa Lynch filmerna jag kollat. Men filmen åskådliggör väl det speciella filmuttryck Lynch har. Här visar han upp hela sin verktygslåda.
fredrikj
2018-07-28
Gott om typiska Lynchtics.
vonadel
2018-06-26
En klassiker. Såg nog inte den när den kom faktiskt. Märkligt isf då jag inte minns något. Den är som Twin Peaks som film. Väldigt många likheter. Älskade Twin Peaks när det begav, men vid omtitt var det inte alls lika intressant av någon anledning. Så känner jag även för denna film. Ok, men inte mer. 5/10
92axha10
2018-06-10
Det är svårt att säga något nytt om David Lynch. Hans filmer är unika och något man måste vara medveten om. Han engagerar mig med sin stil och sina karaktärer som gör Wild at Heart till en toppenfilm i mina ögon.
Dream
2018-05-12
I mitt tycke är denna mycket bättre än "Blue Velvet" som kom några år tidigare! Soundtracket är mer passande, historien är bättre och det finns tydliga Twin Peaks elements här och där, vilket är kul om man gillar den typen av märkligheter. Det ända felet är Nicolas Cage istället för Kyle MacLachlan! Nicolas Cage passar inte till den här typen av film blir fånigt på något sätt, men å andra sidan hade det antagligen blivit en total kopia av Twin Peaks ifall även Kyle MacLachlan varit med här... Så det hade nog inte funkat trots allt.
servadac
2017-09-23
Första, och förhoppningsvis sista, gången jag ser folk dansa till thrash metal.
Jamesa
2017-03-09
Det var riktigt länge sedan jag såg denna. Minns att den var ok, men inte så bra som jag trodde. Skulle se den om den dök upp i bra tid på tv, just för att se om jag skulle omvärdera den nu, jag tror 20 år senare.
widez
2017-03-04
Förstår inte vad som är så bra med denna film. Willem Dafoe gör en bra insats dock!
1idiotzebra
2017-03-03
Lite lång men så jäkla härlig och vacker film!
2016-11-21
En av David Lynchs bättre filmer.