3.4

Wild Combination: A Portrait of Arthur Russell

När avantgardemusikern Arthur Russell dog i AIDS 1992 föll han snabbt i glömska. I denna dokumentär får vi följa den numera kultförklarade Russell från uppväxten i Iowa till att bli en centralfigur i New Yorks underground- och discoscen. Med unikt arkivmaterial, intervjuer och mängder av fantastisk musik tecknas porträttet av en artist som var ljusår före sin tid.

Originaltitel Wild Combination: A Portrait of Arthur Russell
Regissör Matt Wolf
Manus Matt Wolf
Genre 2000-tal, Dokumentär

MattiasStrand
2015-05-26
Till skillnad från de flesta här tycker jag att innehållet är ett större problem än formen. A.R. är en musiker jag är uppriktigt nyfiken på men trots alla medverkande som berättar och berättar och berättar så tycker jag inte att jag fått veta särskilt mycket om honom. Att han tyckte väldigt mycket om att spela cello upprepas gång på gång den första halvtimmen - ja, det var ju föga överraskande, knappast något som behöver bankas in i en dokumentär om en cellist. Tydligen var han eccentrisk men vi får egentligen inga exempel på detta. Antar att den uppenbara bristen på intressanta filmklipp med huvudpersonen själv också gör det svårt att åstadkomma en levande skildring.
wernblom88
2012-08-27
Inte riktigt lika bra som jag minns den, men sista 15 min är väldigt starka och visar varför musiken kan läka mentala sår.
lekke
2011-11-11
Nja, filmen har svårt att sätta fingret på Russells begåvning tycker jag. Sevärd endast som introduktion till honom, men den lockar inte nämnvärt till vidare lyssning (då har jag ändå hört ett album eller två av karln).
sunvalley
2011-11-08
Svårt att betygsätta dokumentärer. Jag älskar allt som har med Arthur Russell att göra, men dokumentärens utformning är, som andra redan har påpekat, ganska fantasilös. Tycker dock inte att det är så mycket att klaga på. Nu ska jag spela "That's Us/Wild Combination" hela natten... nej, det ska jag tyvärr inte, men det är en sån där sak jag gillar att säga.
kakbakarn
2010-08-19
Kul förresten att se Jens Lekman dyka upp helt plötsligt. Det var också kul att se bilder från legendariska The Loft. Ja, det var faktiskt ännu roligare.
kakbakarn
2010-08-19
Vad Kimkberg sa. Som filmskapelse betraktat inget märkvärdigt, men Russells liv och musik fascinerar, intresserar och inspirerar tillräckligt mycket för att upplevelsen ska vara en fyra.
SantaClaus
2010-05-04
Jag hatar denna mtv-estetik som sprider sig i musikdokumentärerna: man slösar en massa tid pa att intervjua föräldrarna som inte har ngt alls att säga (arthur was different... he wasn´t like the other kids... he thought about things... he didn´t do things like the other kids), kombinerat med en massa "stämningsfulla" klipp där hans musik illustreras (en textrad om vädret illustreras med en bild av - vad annat? - ett farmlandskap med vackert väder). Arthur Russells "Calling out of context" är en av mina favoritskivor men denna film lyckas inte lyfta fram ngn som helst extra facett ur hans liv eller hans musik eftersom regissören helt enkelt är för fantasilös för att göra ngt intressant.