2.9

Wild Generation

Åtta vilda men smarta killar jobbar hårt för att komma in på Englands mest prestigefulla universitet. Till sin hjälp har de två lärare; en skarp ung nykomling och en inspirerande men lite speciell gamling ? vars motsatta tankesätt utmanar eleverna att ifrågasätta det verkliga syftet med utbildning och vad lycka och framgång egentligen innebär.

Originaltitel The History Boys
Regissör Nicholas Hytner
Manus Alan Bennett
Genre Komedi, 2000-tal, Drama
Skådespelare Samuel Barnett, Stephen Campbell Moore, Dominic Cooper, James Corden, Frances de la Tour, Sacha Dhawan, Georgia Taylor, Penelope Wilton, Richard Griffiths

Bomkia
2015-12-26
Feelgood som fick mig att tänka. 4-
Suverän
2012-01-02
Richard Griffiths saknas i rollistan, trots en huvudroll, Alan Bennett saknas som manusförfattare. Vad är det för en jävla klåpare som lagt in filmen? Hur som; bra engelsk feelgood. Och bra soundtrack!
Kulturgam
2011-09-13
Varför byta titel till en annan engelsk titel?
Taandborste
2011-07-25
Undra om inte pjäsen är snäppet bättre, den kanske passar bättre på en scen än på film. Men vad vet jag. Håller med om att man efter att ha sett filmen inte riktigt vet vad man ville ha sagt och det är en hel del poesi snack hela tiden, men jag kan inte låta bli att bli lite kär i alla history boysen och den är grymt charmig och varm.
PajoB
2011-07-13
Alltså... skum film. Men jag såg klart hela = värd en tvåa.
Funtomen
2009-11-24
Jag vet efter att ha sett filmen inte riktigt vad man ville ha sagt. Okej att det är en ganska charmig film med mycket personlighet och en ganska stor gnutta varm humor, men den saknar djup och en röd tråd. Scenerna staplas på varandra, men de hade lika gärna kunnat ses separat, för mellan det som visas händer nästintill ingenting. Karaktärsutvecklingen är snudd på obefintlig och mot slutet gör filmen en helomvändning, byter ton och blir omotiverat sentimental. Det är en ganska charmig film och det sentimental hade passat i en mer sentimental film, men det känns mest av allt konstigt. Det är ganska synd, för det hade kunnat bli så bra. Nu är det istället en helt klart sevärd, men likaledes ljummen film.
Noseman2005
2009-08-23
Det är tragiskt att känna manusets potential sippra mellan fingrarna på en uppenbarligen inkompetent regissör. Vi serveras en soppa med så många ingredienser att det inte går att avgöra vad det egentligen skall föreställa för slags soppa. Men det är ändå inte utan viss behållning jag ser filmen.
de.zoega
2009-06-16
En ganska sävlig start och det tar tid att komma in i filmen, men den tar sig mot slutet. Rent av slutet är bra. Kul att se dessa skådisar i en så udda film.
Paddyeahh
2009-05-17
Lite utdragen ibland men den funkade ändå.
småkaka
2009-03-18
rekommenderad 3:a. ja, jag vet inte om jag inte fattade denna filmen alls, men allt handlade ju om (homo)sexualitet, det var för mycket!