2.6

Wimbledon

En professionell tennisspelare har tappat sin motivation och fallit i rankningen ner till plats 119. Tursamt nog för honom möter han en ung kvinnlig tennisspelare som hjälper honom att få tillbaka fokuseringen på att vinna Wimbledon.

Originaltitel Wimbledon
Regissör Richard Loncraine
Manus Mark Levin, Jennifer Flackett, Adam Brooks (I)
Genre Drama, Romantik, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Kirsten Dunst, Paul Bettany, Nikolaj Coster-Waldau, Eleanor Bron, Jon Favreau, Sam Neill, James McAvoy, Barry Lee-Thomas, Bernard Hill, Celia Imrie, Austin Nichols

karlmats
2020-04-11
Tänk att jag aldrig hade sett denna förut. Dunst och Bettany passar väldigt bra ihop, man håller på dem och det är ju det absolut viktigaste i en romcom. Att det sen är en handling som kretsar kring tennis är en bonus, bra sportfilmer är man inte bortskämd med. De två stjärnorna supporteras av bra karaktärer och dialogen känns välskriven. Kanske inget nydanande, men för genren ett värdig tillskott, det kan nog vara min favoritroll för Kirsten Dunst faktiskt. En stark 3a.
picklessmulan
2016-02-09
Tycker detta är en charmig film med mycket bra skådisar. De gör sina roller på ett ypperligt sätt. Manuset är kanske lite klyschigt men de är de flesta filmer i denna genre. Landar till slut på en svag 4
2014-10-30
En charmig engelsk film. Bra skådespelare och snygga tennisscener plus att den där feelgoodkänslan som gör en så glad i kroppen infinner sig ganska ofta.
Björkman
2014-01-04
Överraskande bra trots att den är ganska förutsägbar. Kemin mellan Bettany och Dunst är filmens behållning såväl romantiskt som humoristiskt. Deras kärlekshistoria varvas med fokus på Bettanys karaktärs avdankade tenniskarriär som plötsligt i Wimbledonturneringen får sig ett uppsving i samband med kärleken som uppstått. Stark trea.
Taandborste
2013-10-15
Lite väl smörig för min smak, störde mig även en del på det förfärliga soundtracket.
ulpe01
2013-07-14
Höjer till en fyra efter omtitt, kan inte hjälpa att jag charmas så hårt av hur bra skådisarna är. Handlingen är ju rätt tramsig och förutsägbar, men det spelar liksom ingen roll.
TonyMontana
2012-12-08
Kärlek och tennis två stora ting i livet, men tyvärr en kombination som i just det här fallet inte ger så mycket. Finns föga till historia, finns visserligen kärlek i filmen, men tennis tja den finns väl där, men lämnar också mer att önska. 2:a
lottes
2012-12-08
Välspelad och Kirsten Dunst är riktigt bra i sin roll, liksom Paul Bettany. Likaså är det ett intressant ämne. Manuset är lite svagt dock, jag hade önskat mig mer överraskningar.
Oidipussy
2012-11-26
Svag 2, ingen kemi alls och väldigt förutsägbar.
BROBJO
2012-08-02
Ähh kan inte rå för det, den är flamsig och förutsägbar, men jag var på humör för en brittisk feelgood-film och det var vad jag fick!