3.5

Winter's Bone

En amfetaminlangare pantsätter sin familjs hus innan han lämnar dem i sticket. 17-åriga Ree beger sig ut i de kalla bergstrakterna på jakt efter sin försvunne far ? men hur finner man svar när alla vägrar att prata?

Originaltitel Winter's Bone
Regissör Debra Granik
Manus Debra Granik, Anne Rosellini
Genre Drama, Mysterium, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jennifer Lawrence, John Hawkes, Kevin Breznahan, Dale Dickey, Garret Dillahunt, Shelley Waggener, Lauren Sweetser, Ashlee Thompson, William White, Casey MacLaren, Sheryl Lee, Tate Taylor

Skapad 2019-10-16 av hampushoney
Jag antar att många, likt mig, suckar och oroar sig så fort en film blir prisad till skyarna, speciellt när det är av kritiker. För det första ställer detta ett ultimatum som många gillar att ...   Läs mer »

picklessmulan
2018-09-28
Sevärd men förstår inte riktigt hypen
mylar
2017-08-26
Känslan av uppgivenhet och att tvingas in i en okänd värld skildras för en gångs skull på ett trovärdigt sätt.
JohnnyBoy
2017-06-25
Känns som filmen redan hänt och vi har fått eftertexterna visualiserade om ni förstår vad jag menar...
LadyFlanders
2017-02-11
Shit, vilkens sanslöst tajt berättad historia och vilket strålande skådespeleri av Lawrence. Så långt från dussinamerikanskt som det kan bli. Aningen för publikfriande alldeles i slutet, men det överlever jag.
RustyFilm
2016-12-06
Jennifer Lawrence gör här en lysande huvudroll som den tuffa hårde och mjuke Ree. Visst innehåller filmen hyfsat med spänning men jag tror huvudorsaken till att man fattar tycke för filmen är att den är så annorlunda med ändå saklig och utan sentimentalitet. Historien som ligger i botten är inte så väldans stark, men det är utförandet, miljöerna och skådespeleriet som ger filmen karaktär. Bra.
mumiemonstret
2016-10-03
Äsch, så hajpad men så tråkig. Redan i inledningsscenen klargörs att det här inte är en film som lever på det visuella. Då förväntar jag mig karaktärsutveckling och en hyfsat logisk historia åtminstone. Det tycker jag inte att jag fick.
Supernaut
2016-09-21
Välspelad, snygg men deppig. Lawrence gör en fantastisk skådespelarinsats.
Ihsahn
2016-07-15
Fin och lågmäld film. Lawrence gör en strålande insats och är verkligen värd Oscar-nomineringen
idaho1981
2016-02-24
Bra historia med snyggt foto och riktigt bra skådespeleri. Hade kanske velat bli änne mer berörd, samtidigt håller filmen nån slags avstånd så att man inte blir alltför engagerad, vet inte om jag gillar det eller inte, men som sagt ändå riktigt bra!
92axha10
2016-02-20
Jennifer Lawrence är riktigt bra här. Historien är ganska djup och tempot ganska långsamt. För mig fungerade det.