3.5

Vinterdröm

I ett vintrigt bergslandskap möter vi några människor med ett minst sagt invecklat förhållande till varandra. En karta över mellanmänskliga relationers märklighet och godtycke målas upp, av en regissör med fantastiskt bildsinne och kännbar berättarglädje. Ett rasande högt tempo och en tämligen komplicerad men fantasieggande intrig.

Originaltitel Winterschläfer
Alternativ titel Wintersleepers, Winter Sleepers
Regissör Tom Tykwer
Manus Tom Tykwer, Anne-Françoise Pyszora
Genre Drama, Romantik, Thriller, 90-tal
Skådespelare Heino Ferch, Josef Bierbichler, Ulrich Matthes, Marie-Lou Sellem, Floriane Daniel, Sophia Dirscherl, Sebastian Schipper, Werner Schnitzer, Agathe Taffertshofer, Laura Tonke, Saskia Vester, Robert Meyer

jlam
2018-05-01
Sexigaste skådespelerskan år 1997: Floriane Daniel! Filmen är ett karaktärsdrivet relationsdrama som har sina fånigheter men Tykwer har ett eget uttryck som är sevärt. Står som inspirationskälla till Memento på imdb connections vilket jag tänkte på när jag såg den och man kan förresten se likheter i Magnolia och Allt och min mamma från samma år också. En film att sköljas över av med den snygga stilen snarare än en vanlig filmberättelse.
Semiramis
2015-07-03
Några halvintressanta personlgheter, men i stort inget speciellt engagerande.
dbergkamp
2014-05-21
Älskar stämningen, en jävligt bra film !
Darn
2014-02-16
Det är lite svårt att sätta fingret på vad det egentligen är. Antingen lägger inte filmen särskild vikt vid särskilda händelser, det ena ger det andra och det är det viktigaste i sammanhanget, eller så blev jag bara lurad av de smarta filmiska illusionerna, flowet i det bildsköna fotot (kameraåkningarna, i synnerhet!) och den hypnotiska musiken. Troligtvis är det väl en kombination av båda två. Hur som helst, det var befriande.
Ola_Schubert
2013-08-31
En väldigt snyggt gjord film med utmärkt intrig. Tyvärr så var varianten jag såg textad på norska, så jag missade säkert en hel del, även om jag förstod intrigen i stort. Jag sätter en svag fyra i betyg så länge. Någon gång får jag väl se om filmen, med svensk text. För den är nog värd att se om.
AlbinWesley
2013-06-16
Tänk allt som följer bara för att Rebecca är så otålig att pussa på sin älskade att han glömmer låsa bilen. Ödet. Löjligt bra film.
JimCarrey
2013-05-18
Hmm. Svårt att säga vad denna handlade om egentligen men tekniskt var den väldigt rolig 3-
KyLLo
2012-02-11
Handlingen känns spretig och sökande. Kärleksdrama blandas med ganska otäcka scener och någon form av spänning i en salig röra. Däremot går det inte att klaga på den fantastiska stämningen som är genomgående mysig. Långsamt fallande snöflingor, sensuella leenden, myspysbelysning, dörrar som knarrar och lite musik i bakgrunden. Så känner man förstås igen Tykwers lekfulla kamerastil. Filmen funkar nog bra att avrunda after-skin med.
drohr
2010-08-19
fantastiskt bra.
foppa99
2010-02-01
sådär.men jag gillar verkligen auteur-strävan.