3.6

With the Girl of Black Soil

I en liten by i Kanwon, där några gruvor fortfarande är i drift, lever en liten flicka, hennes storebror och hennes far. Fadern förlorar jobbet efter att ha fått lungsot, något som sätter allting på spel.

Originaltitel Geomeun Ddangeui Sonyeowa
Regissör Jeon Soo-il
Manus Jeon Soo-il, Jeong Soon-yeong
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Yoo Yeon-mi, Park Hyeon-woo, Jo Yeong-jin, Yoo Soon-cheol, Kim Jin-hyeok, Lee Dong-ho, Kim Ae-kyeong

MattiasStrand
2015-02-23
Oj! Får erkänna att jag slötittade lite i början men mot slutet blev det oerhört fängslande. Yoo Yeon-Mi gör en väldigt stark insats!
pufred
2012-03-24
Koreansk Socialpolitisk feel-bad. Förde tankarna litegrann till Leigh/Loach, Dardenne & Kore-eda. Bra av barnen men kanske lite seg.
uCj
2008-09-21
cherryluck: åtgärdat. Det är tyvärr sånt som händer ibland när handlingsbeskrivningar skrivs innan man sett filmen. Tyckte filmen var rätt hyffsad, men rejält avskalad.
cherryluck
2008-09-18
Fantastisk film, men resumén här på filmtipset var sämsta någonsin. Totalspoiler! Ta bort!
Ningyou
2008-07-12
En stark film med lite prat och fina miljöer. Väldigt bra spelat av båda syskonen. Ångest i en Sydkoreansk slummig by. Rekommenderas att se! En svag fyra.