2.5

Wolfen

Mystiska mord börjar inträffa i New York. Polisen börjar efter ett tag misstänka att det finns ett vargliknande djur i skuggorna...

Originaltitel Wolfen
Regissör Michael Wadleigh
Manus Michael Wadleigh, David Eyre
Genre Skräck, 80-tal
Skådespelare Albert Finney, Tom Noonan, Edward James Olmos, Gregory Hines, Diane Venora, Dick O'Neill

Robkiller
2019-01-27
Mördarspökvargar är lösa. Konstiga ljud och fula färgfilter mest hela tiden. Risig handling, och när man väl börjar få till någon förklaring på det så är det för sent.
Solidus
2018-11-18
Instämmer till 100% med vad Bumbi78 skriver. Filmen är från 81, men det känns mer som 71 (på ett bra sätt). Kusliga miljöer och fint skådespel samt en annorlunda synsätt på varulvs-temat (om man nu ska kategorisera filmen inom varulvs-genren). Ett högre tempo hade dock varit önskvärt samt konflikten mellan teknik och natur som är filmens underliggande budskap går tyvärr inte riktigt hem hos mig. Jag har inte något emot budskapet, utan problemet är hur man framför det med en osammanhängande koppling till ett förhörsrum med (för den tiden) nyaste tekniken med morden som sker i New York. Var det ens nödvändigt att ha med scenerna som utspelar sig i förhörsrummet?
martineden
2018-11-01
[rek. 2] Jag väntade mig ärligt talat en mer traditionell varulvsfilm men överraskades på mer än ett sätt! En välregisserad och välspelad historia med mycket atmosfär. Till sin struktur är det mer en detektivberättelse, men jag tycker att det fungerar ypperligt. Imponerande hantverk av Wadleigh och Finney är guld i huvudrollen. Mycket, mycket bra!!! 4+
skitbad
2017-06-10
Skön och 80-talsmysig stadsthriller som var fin underhållning, problemet den lider av är väl främst att helhetsintrycket när man väl kollat klart inte känns särskilt komplett.
2016-03-20
Jag trodde detta skulle vara en mer konventionell varulvshistoria med allt vad det innebar. Istället är det är rätt lågmäld skräckthriller om än lite väl flummig stundtals. Gamla slitna New York-miljöer, ett snyggt foto och några riktigt schyssta scener gjorde ändå Wolfen till en okej film, men visst hade det behövts lite mer fart.
ItalyErik
2015-09-11
Mycket välgjord skräckfilm med superb foto, musik och stämning. Bra skådespelare och rakt igenom "classy". En liten klassiker.
craptastic
2015-01-10
Lågmäld vargrulle som håller intresset uppe.
Ondskapt
2013-06-13
På tok för lång och ofokuserad film med karaktärer man inte bryr sig ett dyft om.
lavemagnus
2013-06-12
En av de absolut bästa varulvsfilmerna!
Screwface
2012-09-05