3.4

Woman at War

En dag får den godhjärtade körledaren Halla nog av passiv klimatångest och hänger pilbågen över axeln för att starta krig mot aluminiumindustrin. I takt med att hennes aktioner för att skydda det isländska höglandet blir alltmer extrema, skärper polisen metoderna för att stoppa ?bergskvinnan?.

Originaltitel Kona fer í stríð
Alternativ titel A Woman at War
Regissör Benedikt Erlingsson
Manus Benedikt Erlingsson, Ólafur Egilsson
Genre Drama, Komedi, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Halldóra Geirharðsdóttir, Jóhann Sigurðarson, Juan Camillo Roman Estrada, Jörundur Ragnarsson, Vala Kristin Eiriksdottir, David Thor Jonsson, Magnús Trygvason Eliassen, Omar Gudjonsson, Charlotte Bøving, Björn Thors, Hilmir Snær Guðnason, Jón Gnarr

mammene
2019-12-20
Verkligen en mycket speciell film, naturen och människorna i en skön mix. Godmodigt och envist med en tvist och inte att förglömma den speciella humorn. Mer isländsk film önskas, nära fyran.
Albion
2019-09-17
Full av värme och vackra naturscener. Komedi, visst men humorn är lite ojämn. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
Commandante
2019-02-26
En klockren film på alla sätt. Storyn är smart, spännande och humoristisk. Skådespelarinsatserna är helgjutna. Greppet med livemusik är fyndigt och hålls från att bli uttjatat genom att musikerna involveras i scenerna.