3.3

Kvinnan i guld

Maria Altmann, en judisk kvinna i åttioårsåldern nu bosatt i Los Angeles, ger sig efter den österrikiska staten för att återta konst hon anser att hennes familj är den rättmätiga ägaren av.

Originaltitel Woman in Gold
Regissör Simon Curtis
Manus Alexi Kaye Campbell
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Helen Mirren, Katie Holmes, Charles Dance, Frances Fisher, Tom Schilling, Ryan Reynolds, Allan Corduner, Henry Goodman, Daniel Brühl, Ludger Pistor, Tatiana Maslany, Justus von Dohnányi, Nina Kunzendorf, Antje Traue, Max Irons, Olivia Silhavy

mammene
2018-11-07
Det finns hur mycket som helst att gräva i nazisternas spår verkar det som och det är bra att det berättas. Här blir det mycket av ett rättegångsdrama, vilket är intressant och även hur relationen mellan Maria och advokaten svajar hit och dit. Ett intressant ämne, men lite tomgång då och då.
92axha10
2018-02-25
Intressant och fascinerande historia om upprättelse.
chimandra
2016-07-17
Intressant autentiskt drama som visar på att man inte ska ge upp för rättvisan. Helen Mirror gör en lysande insats. Det enda jag stör mig på är att Maria i filmen är så otacksam och egocentrisk. Om det verkligen hon var så i verkligheten så är det förskräckligt tycker jag. Hon behöver inte göra mycket själv hennes advokat sliter ihjäl sig för hennes skull och hon visar inte mycket tacksamhet.Men annars är det en välgjord film och det är ju altid lite extra intressant om det verkligen har hänt. Bra söndagsfilm.
2016-07-03
Småtrevlig, småkul och småintressant. Lite väl sentimental på ett oengagerat sätt och dom interna konflikterna känns krystade och påklistrade. Stabil tvåa.
haajen
2016-01-19
Historien är väl lite intressant men filmen är plågsamt slätstruken och vare sig Mirren eller Reynolds imponerar.
Zebulonm
2016-01-18
Riktigt bra. Helen Mirren e fantastiskt bra. Att det är en sann historia gör det ju inte sämre direkt.....
Cloudane
2015-12-29
Överraskande bra faktiskt. Mycket välspelad och intressant historia.
kexchokladet
2015-12-27
Intressant,tilltalande,välspelat!
abnormal
2015-12-26
No more, no less.
okidoki
2015-12-03
En utmärkt historielektion om de gemytliga wienarna.