2.6

Wonder Wheel

Fyra människors liv sammanflätas genom dramatiska omständigheter. Ginny är en känslomässigt bräcklig aktris som numera försörjer sig som servitris på en lokal krog. Hennes grovhuggne man Humpty är karusellskötare, och den snygge unge livräddaren Mickey drömmer om att bli dramatiker. När Humptys vuxna dotter Caroline plötsligt dyker upp med gangsters i hälarna kastas de alla fyra in i ett händelseförlopp med passion, våld och svek som huvudingredienser.

Originaltitel Wonder Wheel
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Kate Winslet, Justin Timberlake, Juno Temple, James Belushi, Tony Sirico, Max Casella, Jack Gore, David Krumholtz, Debi Mazar, Geneva Carr, Steve Schirripa, Maddie Corman, Jenna Stern

hsimpson
2019-11-14
En av de bästa Allen-filmerna på den här sidan millenieskiftet. Gillar den neurotiska stilen (utan Allen, eller en Allen-kopia à la Eisenberg) och att den är såpass svart. Känns också lite som ett hopkok av gamla Allenska inslag.
asasae
2019-04-01
Ett typiskt Lars Norén manus. Men jag gillar det. Trots att filmen är ganska svart, finns där fina ljusglimtar. Winslet briljerar med sina långa repliker och bra skådespeleri. Jag gillade filmen. Gillade hur den berättades och den höga standarden. Men ogillade att tråden inte följdes upp i slutet, man lämnades därhän att själv klura. Som om man missat slutet, eller inte sett färdigt.
Spidde
2018-09-22
Faktiskt helt OK, mycket bättre än väntat. Lättsam men ändå bra story, fint skådespel och en James Belushi som ser väldigt mycket ut som Stefan Löfven i vissa vinklar. Stabil trea och klart sevärd.
ledsenpirat
2018-09-09
Inget särskilt att klaga på, men formatet är så tydligt anpassat till en teaterscen och filmmediet utnyttjas inte som det kunde för det här dramat. En av de Woody-filmer jag kommer glömma fortast. Hur mkt Juno Temple det än är med i filmen.
labi
2018-07-28
Fantastiskt skådespeleri, glimrande foto. Dock får mäster Allen inte riktigt till slutet vilket drar ner betyget.
haajen
2018-05-29
Visst är den hyfsat underhållande men det känns mest som uppvärmda rester av ngt som en sett flera gånger förr. Winslet spelar över så det står härliga till, Ginny känns inte trovärdig alls, och det gör filmen rätt artificiell (vilket kanske är meningen om en ser på det väldigt stiliserade fotot).
arruba
2018-05-07
Woodys unika sätt att skapa film på är genomtydligt. Man vet att man ser på en Woodyfilm även om man inte skulle vetat innan att han var reggisör. Det tycker jag gör Woody till en stor reggisör. Denna var mysig och trevlig.
Robkiller
2018-03-04
Typisk Woody Allen film, helt totalt värdelös.
KimEkberg
2018-01-12
Tycker kritiken har varit väl hård, att den är som WoodyAllenfilmer är mest nu-om-tiden. Gillar Storaros Crazy-foto, och det teatrala upplägget, samt skådespeleriet från främst Belushi. Och att den påminner om Fritz Langs Clash by Night till flera avseenden, och utspelar sig i någon form av arbetarklass man kanske har saknat ett tag.
Ful_fisk
2018-01-12
Hm... Jävligt snygg film, och Kate Winslet är ju fantastiskt bra. Manuset lämnar mig en smula konfunderad, men nog fan är detta en av Woody Allens mer intressanta verk på senare år. Känns bra att han slagit sina påsar ihop med mästerfotografen Vittorio Storaro, ifall ingen av dem trillar av pinn inom den närmsta tiden kan vi nog få ett par nya höjdarfilmer ifrån Allens penna! Det får räcka med en trea, men jag skulle absolut kunna tänka mig att se denna film igen.