Wonder Woman

Innan hon blev Wonder Woman var hon Diana, prinsessa av Amazonerna, tränad att bli en oövervinnerlig krigare. Hon är uppvuxen på en skyddad paradisö men när en amerikansk pilot kraschar där och berättar om en massiv konflikt som härjar i världen utanför lämnar hon ön. Diana lämnar sitt hem, övertygad om att hon kan stoppa hotet. Tillsammans med människan slåss hon för att stoppa alla krig och upptäcker då inte bara sina fulla krafter utan även sitt sanna öde.

Originaltitel Wonder Woman
Regissör Patty Jenkins
Manus Allan Heinberg
Genre Krig, Action, Science Fiction, Fantasy, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Gal Gadot, Chris Pine, Connie Nielsen, Robin Wright, Danny Huston, David Thewlis, Saïd Taghmaoui, Ewen Bremner, Eugene Brave Rock, Lucy Davis, Elena Anaya, Lisa Loven Kongsli, Ann Wolfe, Ann Ogbomo, Lilly Aspell, Emily Carey, James Cosmo

Ful_fisk
2019-08-19
Sicken jävla dynga! Nog för att jag ogillar alla superhjältefilmer jag har sett det här årtiondet, men den här tar fan priset. Styltigaste dialogen i mannaminne, usla bullet time-action-scener och den klyschigaste storyn man någonsin kunnat komma på. Sedan känns det så jävla konstigt att det ska utspela sig under första världskriget också eftersom allting är fullkomlig fantasi, lite som att man underminerar minnet av det kriget... Det enda som lite grann fungerar är väl mitten med bikaraktärerna, där fick filmen ändå lite liv. Men sedan kör de på med action och skurkar som måste besegras och så försvinner den charmen. Nä, det blir en etta på detta pladask. Det enda positivt är att Patty Jenkins, som fick vänta tretton år efter sitt debutmästerverk Monster innan hon fick se sin nästa film (denna) på vita duken, nu äntligen kan få fortsätta sin karriär och förhoppningsvis göra nya kanonfilmer som Monster. Att steget från den filmen till detta kan vara det största dyket i filmhistorien är dock en smula olycksbådande, men jag skyller nog snarare på hela superhjältebranschen än henne...
DiMMUBoRGiR
2019-03-24
Så fanatiskt dåligt.
2019-03-12
Hypen låg stark över denna film när den var bioaktuell men man kunde snabbt förstå att anledningen till detta handlade mer om att detta var superhjältefilm med en kvinnlig superhjälte i huvudrollen än att det var en fantastisk filmskapelse. Med det sagt så är dock detta bra, sevärt och underhållande. Första världskriget som bakgrund skapar tyngd och Gal Gadot är riktigt bra och har fin kemi med Chris Pine. Jag ser fram emot uppföljaren som utspelar sig 1984. 3+
Rele
2018-12-05
En typisk superhjältefilm. Jag ger en svag tvåa.
MrFloppy
2018-11-17
Cheesy
Catan
2018-11-16
Alltså... Nää
HerrNenne
2018-10-06
Wonder Womans ledmotiv är fantastiskt. Annars är det här en bra, men hela tiden lite sämre version av Captain America: The First Avenger.
#54
2018-08-26
Gäsp.
Starkbröl
2018-08-04
Totalt skräp! En av de sämre superhjältefilmerna. Bitvis snygg CGI.
wasteoftime
2018-07-14
Den klart bästa DCU-filmen hittills. Snygg action mestadels, en hel del fånerier, men de håller sig ändå inom rimliga gränser och en intressant origin-story. Klart positivt överraskad. Hade en tvåa på den ett tag, men känner så här i efterhand att jag inte riktigt kan motivera den. Om något lite för lång, och själva upplösningen är rätt meh… 0,0 på SH-skalan dock, för sin kompetenta superhjälteaction.