Wonder Woman

Innan hon blev Wonder Woman var hon Diana, prinsessa av Amazonerna, tränad att bli en oövervinnerlig krigare. Hon är uppvuxen på en skyddad paradisö men när en amerikansk pilot kraschar där och berättar om en massiv konflikt som härjar i världen utanför lämnar hon ön. Diana lämnar sitt hem, övertygad om att hon kan stoppa hotet. Tillsammans med människan slåss hon för att stoppa alla krig och upptäcker då inte bara sina fulla krafter utan även sitt sanna öde.

Originaltitel Wonder Woman
Regissör Patty Jenkins
Manus Allan Heinberg
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, Krig, 2010-tal
Skådespelare Gal Gadot, Chris Pine, Connie Nielsen, Robin Wright, Danny Huston, David Thewlis, Saïd Taghmaoui, Ewen Bremner, Eugene Brave Rock, Lucy Davis, Elena Anaya, Lisa Loven Kongsli, Ann Wolfe, Ann Ogbomo, Lilly Aspell, Emily Carey, James Cosmo, Wolf Kahler, Alexander Mercury, Martin Bishop, Flora Nicholson, Rainer Bock, Florence Kasumba, Danielle Lewis, Eleanor Matsuura, Josette Simon, Doutzen Kroes, Hayley Warnes, Samantha Win, Brooke Ence, Madeleine Vall, Jacqui-Lee Pryce, Hari James, Jemma Moore, Caitlin Burles
Betygsantal 1964

Olof_Gronlund
2024-01-07
Jag är ju inte mkt för denna typen av filmer. Går väl inte att klaga på att det är orealistiskt när man vet förutsättningarna heller. Man vet det är en svag story med långa effektscener av krig och sen en slutboss där huvudrollen alltid vinner till slut efter att ha varit i underläge. Greps aldrig med av filmen tyvärr, kunde gjort en bättre uppbyggnad första 20 med, väldigt svag där.
Slegnirp
2021-04-21
Rätt bra, inte på något sätt fantastisk som alla recensenter vill få en att tro men inte dålig alls. Gal Gadot gör en bra gestaltning även om jag har väldigt svårt att se henne i rollen. Huvudrollerna har bra kemi.
ilgoga
2021-04-03
Mestadels helt ok. Särskilt med tanke på resterande DC-filmer i samma universum. Gadot imponerar med sin utstrålning.
pelikan
2021-01-21
Jag såg filmen på bio sommaren 2017, och det var väl inte den bästa tiden... Då tyckte jag att den var usel, och det tror jag att jag skulle stå fast vid om jag såg den i dag. Dock har Cinema Therapy of YouTube for mig att uppskatta visa idéer i filmen, om inte filmen själv. https://youtu.be/RTtpXWX6a9w
2019-08-19
Sicken jävla dynga! Nog för att jag ogillar alla superhjältefilmer jag har sett det här årtiondet, men den här tar fan priset. Styltigaste dialogen i mannaminne, usla bullet time-action-scener och den klyschigaste storyn man någonsin kunnat komma på. Sedan känns det så jävla konstigt att det ska utspela sig under första världskriget också eftersom allting är fullkomlig fantasi, lite som att man underminerar minnet av det kriget... Det enda som lite grann fungerar är väl mitten med bikaraktärerna, där fick filmen ändå lite liv. Men sedan kör de på med action och skurkar som måste besegras och så försvinner den charmen. Nä, det blir en etta på detta pladask. Det enda positivt är att Patty Jenkins, som fick vänta tretton år efter sitt debutmästerverk Monster innan hon fick se sin nästa film (denna) på vita duken, nu äntligen kan få fortsätta sin karriär och förhoppningsvis göra nya kanonfilmer som Monster. Att steget från den filmen till detta kan vara det största dyket i filmhistorien är dock en smula olycksbådande, men jag skyller nog snarare på hela superhjältebranschen än henne...
DiMMUBoRGiR
2019-03-24
Så fanatiskt dåligt.
2019-03-12
Hypen låg stark över denna film när den var bioaktuell men man kunde snabbt förstå att anledningen till detta handlade mer om att detta var superhjältefilm med en kvinnlig superhjälte i huvudrollen än att det var en fantastisk filmskapelse. Med det sagt så är dock detta bra, sevärt och underhållande. Första världskriget som bakgrund skapar tyngd och Gal Gadot är riktigt bra och har fin kemi med Chris Pine. Jag ser fram emot uppföljaren som utspelar sig 1984. 3+
Rele
2018-12-05
En typisk superhjältefilm. Jag ger en svag tvåa.
MrFloppy
2018-11-17