2.4

Wonderstruck

Tolvåringarna Rose och Ben som lever i olika årtionden längtar båda bort. Döva Rose bor med sin buttre far i tjugotalets New York, och hittar tröst i filmer med stumfilmsstjärnan Lillian Mayhew. Ben lever i sjuttiotalets Minnesota med sin mamma. På jakt efter gemenskap söker sig Rose och Ben till samma plats...

Originaltitel Wonderstruck
Regissör Todd Haynes
Manus Brian Selznick
Genre Drama, Familjefilm, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Oakes Fegley, Millicent Simmonds, Jaden Michael, Julianne Moore, Michelle Williams, Tom Noonan, Morgan Turner, Amy Hargreaves, Cory Michael Smith, James Urbaniak, Damian Young, Sawyer Nunes, Raul Torres, Patrick Murney, Lauren Ridloff

LillaBlåaMus
2023-06-09
Tråkig. Bryr mig inte om karaktärerna (eftersom jag inte lär känna dem, särskilt inte flickan, och pojken har jag svårt att känna sympati för trots hans olyckliga lott). Blir därmed inte heller det minsta berörd, fastän jag är som känsligast vid den här tiden på året. Hela filmen ter sig museal. Det enda som livade upp lite var att se N.Y. i 70-talsskrud. Och kompisen på museet.
BenStiller
2023-01-13
Påkostad film och snyggt filmad, men stundtals helt obegriplig. Bygger på en bok, och troligtvis har man hoppat över stora delar av bokens handling för att korta ner filmen. Bortkastade två timmar att titta på den här, ger den en svag 2:a.
2023-01-12
Tyckte man ansträngde sig för mycket för att mystifiera handlingen, blev något irriterad på det. Förstod att tiderna och barnen på något vis skulle föras samman, när det väl hände så var det sorgligt och fint, men resan dit var för omständlig och lång. Kanske var jag bara inte på rätt humör för denna historia.
Albion
2022-10-02
En udda historia som vid en första anblick bara känns konstig och som inte riktigt fungerar men med lite distans så kändes den ändå fin och rogivande på något vis. Betyget räcker till en stark 2;a, 2+
2022-10-02
Ett inte helt lyckat försök att skapa något finstämt och gripande. Ljud, musik och rekvisita är bra, men den är inte särskilt välskriven, fotot är för mörkt, budskapet är diffust och skådespeleriet haltar något. Det finns bättre alternativ som I Kill Giants.
2022-09-04
Rätt fin film och lite märklig, ska läsa boken...
2019-02-06
Trivsamt och nedtonat. De båda tidsperioderna är fantastiskt snyggt återgivna, och kärleken till filmmediet lyser igenom. Filmen håller mig också hela tiden intresserad av hur de båda historierna ska visa sig hänga ihop, svaret är kanske inte överdrivet intressant i slutändan, men det här är mer en film där det är vägen som är mödan värd
Taliah
2018-01-15
Det är en fantastisk bok, men gjorde sig inte särskilt bra på film.
Lotso
2018-01-04
I sin helhet försöker jag förstå mig på vad poängen med Wonderstruck är. Inget av större intryck inträffar. Och man väntar ivrigt på slutresultatet mellan dessa två historier. Men det blir ett äkta antiklimax, som gör att filmen bara känns poänglös. Vad är meningen med filmen, vad vill den ha sagt. Visst är tekniken något man kan uppskatta. Samt Millicent Simmonds skådespel som Rose. Men när ingenting av större intryck spelar någon roll. Så ser detta som en ganska meningslös film som inte uppnår någonting. Behöver jag läsa boken för att fatta, eller har jag missat något helt och hållet?