3.3

Won't You Be My Neighbor?

En biografisk dokumentär om den amerikanska barnprogramledaren Fred Rogers.

Originaltitel Won't You Be My Neighbor?
Regissör Morgan Neville
Genre Dokumentär, 2010-tal

2020-07-08
Konsumerar man amerikansk populärkultur så är det oundvikligt att namnet Mr. Rogers poppar upp här och var. För den oinvigde är han en av den amerikanske televisionens mest populära/kända ansikte. Från 1968 till 2001 ledde han det undervisande barnprogrammet "Mister Rogers' Neighborhood". Även om denna dokumentären äntligen ger mig en chans att lära mig om Mr. Rogers så tycker jag den sällan engagerar eller underhåller. Jag ser därför lite extra fram emot att se spelfilmen med Tom Hanks. 2+
myslas
2020-06-30
Problemet är inte att dokumentären är dålig på något sätt, problemet är att jag inte har något sorts förhållande till Mr Rogers över huvud taget. Innan den här dokumentären kom ut och folk i USA började hylla den hade jag aldrig hört talas om honom. Jag hade ingen aning om att Eddie Murphys kända sketch var en parodi på honom. Precis som en amerikan inte skulle få ut något av en dokumentär om Staffan Westerberg behöver man förmodligen vara uppväxt i USA och sett Fred Rogers program när man var ung för att få ut särskilt mycket av den här filmen.
2019-01-03
En dokumentär som verkligen lämnar mycket att önska, varje gång den börjar ta upp en intressant del och börjar komma fram till lite djupare aspekter av det så byter dom till nästa ämne. En inspirerande och varm person och det är otroligt fint och berör verkligen ibland när vi får se hur han inspirerar människor. Filmen nuddar lite vid dagens samhällsklimat och dess relation till vad Rogers stod för men som allt annat nuddas det bara. Hade velat se den här gå djupare på många olika sätt. Skrapar lite på ytan och blir mest en nostalgisk hyllningsfilm, vilket är fint i sig men lämnar mig lite otillfredsställd.
Bomkia
2018-08-27
Mysig liten dokumentär om en fantastisk människa. 4a.