3.2

Woody Guthrie - Lyckans Land

Woody Guthrie lämnade på 30-talet sitt hem i Texas för att finna jobb. På sina vandringar upptäckte han kampen och styrkan hos det arbetande folket. Om dessa människors kamp kom han att skriva många sånger. Den mest kända torde vara This Land Is Your Land.

Originaltitel Bound for Glory
Regissör Hal Ashby
Manus Robert Getchell, Woody Guthrie
Genre Biografi, Drama, Musikal, 70-tal
Skådespelare David Carradine, Ronny Cox, Melinda Dillon, Gail Strickland, John Lehne, Ji-Tu Cumbuka, Randy Quaid

Bomkia
2017-04-05
Carradines bästa roll? Atmosfären är fantastisk, men storyn är seg. 3+
Ful_fisk
2015-01-24
Otroligt finstämd biografi över folksångaren Woody Guthrie som reste runt i USA under depressionen med endast en ambition: Att lovsjunga det fattiga folk som kämpade så hårt under denna era. David Carradine är lysande i huvudrollen och fotot är makalöst fint. Känslan och tidsandan har sällan varit bättre, och storyn är väldigt fin den med och känns som en blandning av Vredens druvor och Inside Llewin Davis. Hal Ashbys bästa film?
2015-01-06
Jag har hört talas om Guthrie och uppskattar delar av hans musik men jag har samtidigt aldrig haft något intresse om att se en spelfilm om honom. Den tanken har aldrig funnits hos mig. Nu fick jag med denna film ta del av detta och då vill jag skicka ut ett stort tack till Haskell Wexlers foto i filmen. För när allting annat i denna filmen tråkar ut mig så har jag i alla fall det att hjälpa mig att ta mig genom detta. Okej, jag är lite elak nu. Musiken och skådespelarna är inte helt fel. 2+
Tonti
2011-10-24
Fantastiska musiknummer och miljöskildringar, svagare personporträtt. Ändå en mycket trevlig upplevelse.
Sznax
2011-10-24
Det är lite synd att man såg Joe Hill bara en dryg vecka före den här, för filmerna är så lika. Här är det mycket bra musik, en förvånansvärt trovärdig Carradine och en trovärdig historia. Men samtidigt ibland väldigt förvirrad (kan bero på att det var den nedklippta versionen som visades) och det kändes som att filmen aldrig riktigt kom någon vart. Betyg 6.2
TobiasRydén
2011-10-23
Jag såg den europeiska versionen som är 118 minuter, mitt betyg gäller den (tyckte den nästan var lite för lång, är 147-minutersversionen bättre?). Jag är inte så insatt i Guthries liv och produktion, men tyckte filmen engagerade och Carradine var mycket bra. Det tar ett tag innan filmen kommer igång dock. Likheter med både "Vredens druvor" och "Joe Hill". Svag fyra.
jssfrk
2009-09-11
Bitvis lysande, bitvis menlös. Framför allt alldeles för episodisk för att lyckas ta tag i en på allvar. Och varför heter Cisco Houston Ozark Bule i filmen? Bu.
Spidde
2009-08-15
En riktigt bra, men bortglömd, film av Ashby om en av populärkulturens största hjältar och förgrundsgestalter. Det är dammigt, snyggt, välspelat och gripande. Min recension hittar du på finpop.blogspot.com
smichael
2008-08-13
Måste se den, någon som vet var man får tag på den?
nopasaran
2008-04-11
Sevärd men tyvärr blir Woody allt för ofarlig och hemvävd här, men se filmen som introduktion till mannen vars sånger dödade fascister.