3.3

Svindlande höjder

Den heta romansen mellan Heathcliff och Cathy blossar upp igen i en spännande ny skildring av Emily Brontës kärleksdrama.

Originaltitel Wuthering Heights
Regissör Coky Giedroyc
Manus Peter Bowker
Genre Drama, Romantik, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Tom Hardy, Charlotte Riley, Andrew Lincoln, Sarah Lancashire, Burn Gorman, Rosalind Halstead, Rebecca Night, Tom Payne, Andrew Hawley, Kevin McNally, Des McAleer, Shaughan Seymour, Sia Berkeley, James Harper, Declan Wheeldon, Alexandra Pearson

2022-01-11
Nja, min favorit version av denna film är från 1993, som är toppen...
Astrojacob
2013-04-18
Ok, en del tillägg till bokens manus, men som helhet funkar det bra. Enda som störde enormt var den knepiga början, med 10 min in i över halva boken, sedan börjar den om från början för att på slutet återgå till sista delen. En stor miss. Ger en snäll Fyra för snygg scenografi och en utsökt Heathcliff, i tolkning av en grym Tom Hardy.
Heeliiaa
2013-03-15
Tom Hardy är helt perfekt som Heathcliff.
Ehrmann
2012-12-03
Blandat bra och uselt skådespeleri. De första 15 minuterna är nästan komiskt dåliga. Som tur är gottgör resten av filmen det delvis.
thestrokes_
2012-08-08
Mycket, mycket, MYCKET bättre än versionen från 92. Den här versionen fyller i mer än den jag tyckte mest om först (92'an, alltså). Tom Hardy är en utmärkt Heathcliff! Boken är ju som vanligt bäst, men den här kom väldigt nära, dock inte språkmässigt tyvärr, förutom ett par citat hit och dit. Annars hade det blivit en solklar femma!
Shootenanny
2012-07-27
Det här är den första filmatiseringen av Wuthering Heights jag ser. Det enda jag kan göra är att önska innerligt att jag hade läst boken först. Den måste vara fantastisk, med tanke på hur mycket jag tyckte om filmen.
2011-12-20
Ett bra genomförande av denna eländiga historia. Kändes som om man hade romantiserat det hela lite mer och dämpat ned tragiken. Härliga vyer!
T3TRiS
2011-12-12
Förvånansvärt bra. Jag har inte mkt intresse för "period pieces" i vanliga fall så jag hade låga förväntningar. Jag hade förväntat mig att den skulle kännas mer tvingad, som de ofta gör, men Tom Hardy klarar hållningen, språket och dialekten brilliant. Charlotte Riley spelar över en aning men är ändå över förväntningarna. Jag är väldigt svag för dialekten vilket höjer betyget en aning till en stark 4a.
cool_sweethear
2011-11-19
Skicklig filmatisering och bra bevarad känsla från boken, kunde lätt ha blivit en tråkig, dammig wannabe men den höll mitt intresse uppe hela filmen!
ASSFACE
2011-07-24
En av mina favoritböcker med dess mörka tragiska kärlek/besatthets-historia. För fattig adaption till film, tomma luckor, fast det beror väl på hur man tolkar boken. Heathcliff är trovärdig resten är inte mycket att hänga i granen.