2.5

X-Men: Dark Phoenix

Under ett räddningsuppdrag i rymden träffas Jean Grey av en mystisk kraft som nästan dödar henne. När hon återvänder hem gör kraften henne inte bara starkare utan också extremt instabil. I takt med att Jean alltmer tappar kontrollen tvingas X-Men att enas ? inte bara för att rädda en av sina egna ? utan också för att rädda världen från de utomjordingar som vill utnyttja kraften till att ta över universum.

Originaltitel Dark Phoenix
Regissör Simon Kinberg
Manus Simon Kinberg
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Sophie Turner (I), Tye Sheridan, Alexandra Shipp, Evan Peters, Kodi Smit-McPhee, Jessica Chastain, Scott Shepherd, Ato Essandoh, Brian d'Arcy James, Halston Sage, Lamar Johnson, Summer Fontana, Hannah Emily Anderson

Andreas_
2020-04-05
Sämsta X-men filmen som Fox producerat och jag är riktigt glad att det är över och att Marvel har fått tillbaka rättigheterna till sina egna karaktärer och kommer garanterat introducera X-men i samma film universum som Avengers och övriga marvel hjältar och faktiskt äntligen göra dom bra och ge serietdiningen och karaktärerna rättvisa, vilket Fox misslyckats med i alla filmer, men dom har nog aldrig lyckats göra en sån här dålig film tidigare, platt manus och topp skådisar som inte levererar, det ser mest ut som att dom alla bara vill tjäna en snabb slant och sen gå hem och lägga sig, enda som lyckats upprätthålla någon form av intresse är Fassbender och Mcavoy som är riktigt bra som Magneto och Proffessor X, men någon som verkligen drar ner filmen med sitt fruktansvärt dåliga skådespeleri är Sophie Turner som huvudpersonen Phoenix eller Jean Grey, totalt värdelös och jag kan inte förstå hur hon landade en sån här stor roll med tanke på att hon är totalt värdelös även i Game of Thrones, ingen trovärdighet överhuvudtaget, sämre skådis får man nog leta länge efter, som sagt, tack å lov är det över nu då Disney har köpt upp Fox, äntligen så kanske man kan få en X-men film i toppklass. Betyget blir en mycket svag 2:a
TompiÄrGullig
2020-02-13
45 minuter in så tappar jag intresset som vanligt.
ledsenpirat
2019-10-26
Snygg, men lite otydlig story. Jag tar X-men framför Avengers vilken dag som helst i veckan.
psyche_delic
2019-10-03
Så mycket bortslösad potential. Den gör nästan rätt några gånger, men bara nästan.
Nintendo64
2019-09-29
Ingen höjdare men inte heller helt värdelös faktiskt
cedmoy
2019-09-17
rätt bra filmat. trevliga bilder. bra skådisar. häpnadsväckande dålig story. varför dör *****? jo därför att det är en reboot med en annan timeline. - Jaha va bra. - Skulle det vara ok och bra på nåt sätt? Finns det ingen poäng i att göra nån slags sammanhängande verklighet - jag menar dom första filmer var väl ändå rätt bra? Synd.
Mikael602
2019-06-28
Bättre än vad jag trodde att den skulle vara efter att ha läst den massiva kritiken. Den förtjänar dock inte en 3:a. Ojämnt tempo, ingen känsla i manuset, svajig dialog och hänger som inte ihop med övriga filmer. Sophie Turner gör en stark insats och effekterna är bra.
Körsbär
2019-06-26
Tycker filmen är skaplig, skådespelar insatserna ser jag inget fel på.
ulpe01
2019-06-25
Slöseri med bra skådisar, och mejken på "Mystique" är skrattretande. Man kunde ju tro att när regissören är samma snubbe som skrev manus till "Last Stand" får en chans att göra om och göra rätt så skulle det bli bra också, men så blev det ju inte. Har man glömt slutet på "Apocalypse" (som många förmodligen har gjort) är kanske inte "rymdmolnet" nåt man hakar upp sig på, men kommer man ihåg hur förra filmen slutade blir hela grejen med Jean Greys krafter i den här filmen rätt förvirrande. Det är ju inte alltid bakom-kulisserna-strul betyder att en film är sämre, men ibland så... Förhoppningsvis får X-Men vila ett bra tag innan nya försök görs.
miguelmetal
2019-06-13
En njutning från början till slut! En klockren femma!