2.5

X-Men: Dark Phoenix

Under ett räddningsuppdrag i rymden träffas Jean Grey av en mystisk kraft som nästan dödar henne. När hon återvänder hem gör kraften henne inte bara starkare utan också extremt instabil. I takt med att Jean alltmer tappar kontrollen tvingas X-Men att enas ? inte bara för att rädda en av sina egna ? utan också för att rädda världen från de utomjordingar som vill utnyttja kraften till att ta över universum.

Originaltitel Dark Phoenix
Regissör Simon Kinberg
Manus Simon Kinberg
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Sophie Turner (I), Tye Sheridan, Alexandra Shipp, Evan Peters, Kodi Smit-McPhee, Jessica Chastain, Scott Shepherd, Ato Essandoh, Brian d'Arcy James, Halston Sage, Lamar Johnson, Summer Fontana, Hannah Emily Anderson

2021-07-13
Nop! Jag gillar absolut inte dessa filmer...
karlmats
2021-06-03
Nej det här var inte bra, ett rejält steg nedåt från tidigare filmer. Eftersom det här är 10e X-Men-filmen för det osökt tankarna till den 10e ölen man tar på krogen kl 03.30, kanske man istället borde ha gått hem? Sophie Turner må vara ok i Game of Thrones, men hon visar att hon inte kan bära upp en film själv, hon är en ganska medioker skådis och har ett väldigt begränsat register. Det hade nog inte hjälpt att vara bättre här dock för manuset är alldeles för ointressant för att det skulle göra nån skillnad vilket som gestaltar de här karaktärerna. Fassbender är väl ok i en begränsad roll, McAvoy likaså, men det finns inget riktigt djup i nånting av det som händer och CGI-festen tar vid och intresset svalnar ganska fort. Passande att Kinberg även skrev manus till The Last Stand som väl är den enda X-Men-film som är sämre så här långt. En ganska svag 2a.
RichardEk
2021-03-28
Trots möjligheterna som finns med tanke på grundstoryns kvaliteter är det här en av de tamare filmerna i serien. Det går lite för snabbt, och det är lite för snällt. En svag trea.
TimBuckley
2021-03-24
Härligt med en superhjältefilm med bra skådespelare och budget. Fassbender är lite av en favorit och McAvoy likaså.
2020-07-19
Det var längesen jag var uppdaterad på x-men, så det var inte helt lätt att snappa upp storyn. Dark Phoenix känns på något sätt lite som ett hafsverk - någon som skulle fixas till snabbt. Snygg är den och effekterna är fräcka, så som popcornrulle funkade den oavsett.
Andreas_
2020-04-05
Sämsta X-men filmen som Fox producerat och jag är riktigt glad att det är över och att Marvel har fått tillbaka rättigheterna till sina egna karaktärer och kommer garanterat introducera X-men i samma film universum som Avengers och övriga marvel hjältar och faktiskt äntligen göra dom bra och ge serietdiningen och karaktärerna rättvisa, vilket Fox misslyckats med i alla filmer, men dom har nog aldrig lyckats göra en sån här dålig film tidigare, platt manus och topp skådisar som inte levererar, det ser mest ut som att dom alla bara vill tjäna en snabb slant och sen gå hem och lägga sig, enda som lyckats upprätthålla någon form av intresse är Fassbender och Mcavoy som är riktigt bra som Magneto och Proffessor X, men någon som verkligen drar ner filmen med sitt fruktansvärt dåliga skådespeleri är Sophie Turner som huvudpersonen Phoenix eller Jean Grey, totalt värdelös och jag kan inte förstå hur hon landade en sån här stor roll med tanke på att hon är totalt värdelös även i Game of Thrones, ingen trovärdighet överhuvudtaget, sämre skådis får man nog leta länge efter, som sagt, tack å lov är det över nu då Disney har köpt upp Fox, äntligen så kanske man kan få en X-men film i toppklass. Betyget blir en mycket svag 2:a
TompiÄrGullig
2020-02-13
45 minuter in så tappar jag intresset som vanligt.
ledsenpirat
2019-10-26
Snygg, men lite otydlig story. Jag tar X-men framför Avengers vilken dag som helst i veckan.
psyche_delic
2019-10-03
Så mycket bortslösad potential. Den gör nästan rätt några gånger, men bara nästan.
Nintendo64
2019-09-29
Ingen höjdare men inte heller helt värdelös faktiskt