2.5

X-Men: Dark Phoenix

Under ett räddningsuppdrag i rymden träffas Jean Grey av en mystisk kraft som nästan dödar henne. När hon återvänder hem gör kraften henne inte bara starkare utan också extremt instabil. I takt med att Jean alltmer tappar kontrollen tvingas X-Men att enas ? inte bara för att rädda en av sina egna ? utan också för att rädda världen från de utomjordingar som vill utnyttja kraften till att ta över universum.

Originaltitel Dark Phoenix
Regissör Simon Kinberg
Manus Simon Kinberg
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Sophie Turner (I), Tye Sheridan, Alexandra Shipp, Evan Peters, Kodi Smit-McPhee, Jessica Chastain, Scott Shepherd, Ato Essandoh, Brian d'Arcy James, Halston Sage, Lamar Johnson, Summer Fontana, Hannah Emily Anderson

TompiÄrGullig
2020-02-13
45 minuter in så tappar jag intresset som vanligt.
ledsenpirat
2019-10-26
Snygg, men lite otydlig story. Jag tar X-men framför Avengers vilken dag som helst i veckan.
psyche_delic
2019-10-03
Så mycket bortslösad potential. Den gör nästan rätt några gånger, men bara nästan.
Nintendo64
2019-09-29
Ingen höjdare men inte heller helt värdelös faktiskt
cedmoy
2019-09-17
rätt bra filmat. trevliga bilder. bra skådisar. häpnadsväckande dålig story. varför dör *****? jo därför att det är en reboot med en annan timeline. - Jaha va bra. - Skulle det vara ok och bra på nåt sätt? Finns det ingen poäng i att göra nån slags sammanhängande verklighet - jag menar dom första filmer var väl ändå rätt bra? Synd.
Mikael602
2019-06-28
Bättre än vad jag trodde att den skulle vara efter att ha läst den massiva kritiken. Den förtjänar dock inte en 3:a. Ojämnt tempo, ingen känsla i manuset, svajig dialog och hänger som inte ihop med övriga filmer. Sophie Turner gör en stark insats och effekterna är bra.
Körsbär
2019-06-26
Tycker filmen är skaplig, skådespelar insatserna ser jag inget fel på.
ulpe01
2019-06-25
Slöseri med bra skådisar, och mejken på "Mystique" är skrattretande. Man kunde ju tro att när regissören är samma snubbe som skrev manus till "Last Stand" får en chans att göra om och göra rätt så skulle det bli bra också, men så blev det ju inte. Har man glömt slutet på "Apocalypse" (som många förmodligen har gjort) är kanske inte "rymdmolnet" nåt man hakar upp sig på, men kommer man ihåg hur förra filmen slutade blir hela grejen med Jean Greys krafter i den här filmen rätt förvirrande. Det är ju inte alltid bakom-kulisserna-strul betyder att en film är sämre, men ibland så... Förhoppningsvis får X-Men vila ett bra tag innan nya försök görs.
myslas
2019-06-13
X-Men goes Matrix, typ, och så jäkla illa som recensionerna gjort gällande är det inte. Jämfört med urusla Apocalypse är det här rena mästerverket. Det är väldigt mörkt och rätt bombaskiskt utan att det blir tråkigt. Visst kunde historien utvecklats mer och det är också anledningen till att jag inte ger ett högre betyg.
mazquara
2019-06-10