X&Y

Anna Odell och Mikael Persbrandt ger sig in i ett gränslöst experiment där de ska utforska varandras identitet, manlighet och kvinnlighet.

Originaltitel X&Y
Alternativ titel X & Y
Regissör Anna Odell
Manus Anna Odell
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Mikael Persbrandt, Anna Odell, Vera Vitali, Trine Dyrholm, Shanti Roney, Sofie Gråbøl, Jens Albinus, Thure Lindhardt, Per Ragnar, Ville Virtanen, Peter Engman, Peter Kanerva, Josephine Bauer, Emmeli Stjärnfeldt, Anders Axelsson

haajen
2020-01-28
Meta på hög nivå, förvånansvärt rolig, smart och pretentiös i lika stora mått. En film att vrida och vända på länge.
StureStenhög
2020-01-14
Det är lite Charlie Kaufman möter Lars von Trier över det här, och sämre inspirationskällor kan man sannerligen ha. Jag är svag för metaupplägg överlag, och Anna Odell har lyckats skapa en film som känns både narcissistisk och självdistanserad, och det är lite imponerande i sig. Jag gillar också känslan av att titta på en film som jag inte riktigt vet vad det är för någonting, även om jag kanske gärna skulle vilja att en tydligare tanke skulle ha klargjorts framåt slutet. Så att det faktiskt känns som att det fanns någon mening med det här. Nu är jag mest inne på att allt bara är ett långfinger till publiken, och det kan jag förvisso känna viss respekt för också. Kul hade jag hursomhelst, det är en väldigt rolig och skruvad film, och det räcker bra så. Stark trea
Ghostface
2020-01-08
Konst enbart som terapi för konstnären är inte bra men filmen lyckas sätta fingret på något större och det är ett roligt filmgrepp när de olika "sidorna" möts. Mer teater än film.
C12
2020-01-04
Ännu en "konstinstallation" av Anna Odell. För alla andra är det slöseri med tid.
carlmarcus
2020-01-04
Bland det sämsta jag sett, nånsin.
Raimo_1985
2019-08-02
Skönt tok!
myslas
2019-05-02
Vet inte om någon poäng egentligen kommer fram men det är underhållande om man inte sitter och försöker analysera för mycket.
jcoke88
2018-12-07
Fungerade som komedi. Mest svammel annars, man förstod egentligen inte ens vad i filmen som skulle "undersökas". Kändes mest som ett hopkok av lustiga scener (vilket är helt okej, men jag har uppfattat det som att filmen gjorts med annat anspråk). Funderade i efterhand på om hela verket var ett sätt att avmaskulinisera och mentalt klä av Persbrandt utan att han själv insåg det. Ännu roligare i så fall.
Ful_fisk
2018-11-28
Underligt experimentell film av Anna Odell som på ytan behandlar ämnen som Odell kontra Persbrandt, manligt kontra kvinnligt, konstnärligt ego kontra osäker personlighet osv, men som efterhand handlar mer och mer om Odells roll image som problematisk konstnär och driver detta till sin spets. Riktigt intressant historia även ifall det blir lite långdraget framåt slutet. Nära fyran, men landar till sist på trean. Återträffen var klart bättre, men Odell är fortfarande en av Sveriges mest intressanta filmskapare. Lysande skådisar!
stgurgel
2018-11-25
En film om att vilja ligga med Mikael Persbrandt men som utger sig för att vilja söka efter vad som är en verklig människa. Anna Odell ska ha mycket cred för att genom sina knepiga metatilltag lyckas göra en intressant film om ett så trist ämne, men jag tycker att hade hon istället valt att ha med en mänsklig motspelare istf Persbrant och faktiskt gjort en film om det påstådda ämnet skulle det nog blivit bättre