3.3

Yohan

Norges mest påkostade barn- och ungdomsfilm som är inspelad både på den norska landsbygden och i New York. Tioåriga Yohans pappa reser med ett fartyg till Amerika för att hitta ett sätt att försörja familjen. Då ser hans avundsjuka bror sin chans. Han säljer Yohan som en näst intill livegen dräng ? en barnvandrare ? som arbetar på gårdar för mat och husrum. Yohan försvarar gårdarnas djur mot både vargar och grizzlybjörnar men det största hotet kommer från avundsjuka barn och oförstående vuxna. Baserat på verkliga händelser.

Originaltitel Yohan - Barnevandreren
Alternativ titel The Child Wanderers
Regissör Grete Salomonsen
Manus Grete Salomonsen
Genre Familjefilm, 2010-tal
Skådespelare Robin Pedersen Daniel, Dennis Storhøi, Kris Kristofferson, Jørgen Langhelle, Thomas F Wilson, Alexander Rybak, Mathilde Berg, Agnete G Haaland, Adam Eftevaag, Carola Häggkvist

Bullen84a
2015-10-26
En riktigt bra film, ett måste att se detta underverk. En väldigt bra historia men också tragisk. Inte världens bästa specialeffekter men det gör absolut ingenting, då denna film har en så viktig historia att berätta. Fin musik i filmen bortsett från Carolas sånger. Tur att hon är med så lite i filmen. Men det är ju en högst personlig åsikt. Men denna film är ett mästerverk anser jag.
kikki
2011-06-26
Har inte sett filmen, fast måste nog påpeka att du: Skulbone inte verkar bevandrad i norsk filmproduktion, utan lever på storebrordkomplexet..... Norsk film har många mkt bra barnfilmer o är världskända för filmatiseringar av bla Flåklypa Grand Prix, Alf Pröysens alla böcker, dockmakaren Ivo Caprino som tillsammans med Torbjörn Egner har b.la Karius o Baktus. eller vaför inte TOrbjörn Egners egna; Kamomilla stad(som på norska heter Kardemomme by) mmmm Tror att du borde läsa på lite. Norge lik som Sverige har en mkt god kultur vad gäller barnfilmer o barnlitteratur.
Skullbone
2010-12-06
Att detta skulle vara Norges mest påkostade barn- och ungdomsfilm säger nog mer om den norska filmindustrin än något annat... En helt okej film, men inte mycket mer än så.