Yojimbo - livvakten

Till en liten japansk stad, som hålls i ett järngrepp av två rivaliserande ligor, kommer en dag en luggsliten man. Han är pank och hans enda ägodel är ett sylvasst svärd. Det tar inte lång tid innan några lokala bråkstakar har provocerat fram ett slagsmål. Under slagsmålets gång framgår det med all önskvärd tydlighet att mannen behärskar sitt svärd till fullo. Detta faktum har inte förbigått ledaren för den ena ligan som erbjuder mannen jobb som livvakt. Även ledaren för det rivaliserande gänget tar kontakt med mannen och erbjuder honom jobb. Frågan är bara vilket jobb han ska välja.

Originaltitel Yôjinbô
Alternativ titel The Bodyguard
Regissör Akira Kurosawa
Manus Akira Kurosawa, Ryûzô Kikushima
Genre Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, 60-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Kamatari Fujiwara, Takashi Shimura, Yôko Tsukasa, Isuzu Yamada, Hiroshi Tachikawa, Daisuke Katô, Tatsuya Nakadai, Eijirô Tôno, Yosuke Natsuki, Seizaburô Kawazu, Yoshio Tsuchiya

Skapad 2019-11-09 av BeforeYouDie
Akira Kurosawa fortsätter att skapa filmer som får genomslag i västvärlden. Här med filmen Yojimbo som handlar om en fattig, runtvandrande samuraj som plötsligt finner sig själv i en liten by s...   Läs mer »

hsimpson
2020-05-04
Jag har bara gillat en handfull Kurosawa-filmer (framför allt Idioten, Himmel och helvete, och Onda män sover gott), men detta var definitivt inte en av dem. Tramsig och tråkig. Och visst att man kunde se vad Leone m.fl. efterapat, men det i sig gör ju inte filmen bättre.
Muhammed
2020-02-08
Håller inte i ett modernt perspektiv. Udda film på många sätt, egentligen riktigt deprimerande.
Zebulonm
2019-01-10
Riktigt bra. En av Kurosawas bästs..
UFO_lars
2018-10-17
Toshirô Mifune kan ju vara filmhistoriens bästa actionskådespelare. Hans sätt att med mycket små medel och lite dialog framhäva en känsla och förstå ett sammanhang är inget annat än helt genialt. Det är de små enkla medlen och den sparsmakade dialogen som gör denna film så bra - Less is more har aldrig passat bättre. Att Yojimbo inte heller blir så överdriven som många av dagens actionfilmer är också en styrka och bidrar till att filmen blir intressant och trovärdig. Detta är inget annat än ett riktigt mästerverk!

2017-12-16
Filmens styrke er frem for alt manus. Den er også enkel og uten mye av alt overdreven møkk som man ser i slike produksjoner fra Hollywood. ++4++.
Ful_fisk
2017-08-03
Jag har aldrig riktigt blivit frälst av Kurosawa, men den här gången satt det äntligen! Vråltuff film som med sitt råa berättarspråk och sin cyniska attityd blir en stenhård och minimalistisk film vars influens på västern-genren och andra filmer som Korpen flyger inte går att ta miste på. Avsaknaden av sentimentala scener där folk står och gråter kan nog vara anledningen till att jag gillar denna film så mycket mer än Kurosawas andra (även ifall De sju samurajerna också är riktigt bra). Det här är hårdare, skarpare och enklare. Och mycket cyniskt. Jag ger två tummar upp!
widez
2017-02-06
Fortfarande sevärd efter alla dessa år!
eboson
2016-01-04
roligt att läsa andras kommentarer om hur fantastisk och genombra denna film är. jag menar jisses filmen är rent löjlig. humorn? kanske rolig för barn? djupet i rollerna? lol ingen vidare kommentar. skådespeleriet? får mig att tänka på zorro-serien jag såg som barn, kan de bli mer överdrivet och löjligt? verkar som folk blir totalt förblindande av att det är kurosawa och en klassiker. skulle rekommendera den för barn och de inte vore för grymheterna.
2015-11-10
Lite av en besvikelse, efter att nu ha sett flera av Kurusawas tidigare filmer så trodde jag att det här skulle vara den jag tyckte allra mest om men så blev det inte. Tyckte den saknade spänning och det hela känns lite utdraget och tjatigt med en lite klen final.
Qhunden
2015-11-07
Meh, rätt oengagerande, även om det känns lite orättvist att tycka det. Bedömer ju underhållningsvärdet med ögon från 2015 men förstår ju hur stilsättande den är. Hursom, lite farsartad blir den ju med ögonbrynen och klumpkäft och det är väl en av anledningarna att jag inte är sådär jätteförtjust. Glad att jag sett den, men mest för att jag just checkat av den från listan.