3.6

Yol

Ett porträtt av Turkiet, dess folk och dess myndigheter visat genom historien om fem fångar som beviljas en veckas permission för att resa hem och träffa sina nära och kära.

Originaltitel Yol
Alternativ titel The Way
Regissör Yilmaz Güney, Serif Gören
Manus Yilmaz Güney
Genre Romantik, Drama, 80-tal
Skådespelare Necmettin Cobanoglu, Halil Ergün, Serif Sezer, Tarik Akan, Meral Orhonsay

AndersAxelsso
2019-07-15
Ja, fy faan...
F-M-J
2015-08-07
Fascinerande film på många plan. Jag fick mig en djupare inblick i det Turkiska samhället och det starka förtryck man levt under, mycket tack vare en underlig hederskultur som sätts på plankan här i Yol. Sedan är trivian om filmen i en klass för sig. Själv älskar jag bildberättandet som växlar i tempo och har många fina scener som ackompanjeras med tidtypisk men härlig syntmusik. En positiv överraskning.
Galivan
2014-07-29
Konstnärlig känsla i fotot, varierat med korta tagningar. Men klippningen är effektiv och styr handlingen med snabba ryck. Det kan vara svårt att hänga med ibland. Stel regi och ingen vidare naturlighet i skådespeleriet. Sen blir man bara irriterad av innehållet som man inte ens kan bedöma eftersom man inte vet hur verkligheten ser ut. Snöscenen var irriterande. Lite för "mycket" musik i allmänhet också. Nej ingen "medryckande" film direkt, en stor besvikelse.
Ful_fisk
2014-05-14
Kontroversiell turkisk 80-tals-film som tillverkades i det dolda av en regissör som satt i fängelse under större delen av filmens tillkomst. En hård attack mot den hårda kultur landet förtrycktes under på denna tid. Handlar mycket om den muslimska hederskulturen, som denna film hårt kritiserar. Stundtals väldigt stark, men den var lite knepig och svår hänga med i. Man kanske skulle varit mer påläst om historien bakom för att bättre förstå helheten. Kan nog få en omtitt i framtiden.
#54
2013-07-26
Vidriga hederskultur.
Virrpanna
2012-01-28
Nästan som en annorlunda roadmovie. Lite coolt att Yilmaz Güney regisserade filmen medan han satt i fängelse och sedan rymde när han skulle färdigställa filmen.
ilBrutto
2010-05-25
Svårt att förstå hur annorlunda livet ter sig ett par-/trehundra mil bort
jordhus
2009-12-31
Det var Kjell Alinge som tipsade om denna filmen i ett av hans kvällssända program som hette Camouflage nån gång på 80-talet. Det var ju musiken som också lockade honom. Har haft ljudspåret på vinyl sedan dess och såg filmen först på 90-talet. Fantastisk film som för mej bara varit musik i över ett decenium.
Myllo
2009-11-10
Turkiet under militärdiktatur i början av 1980-talet. Allt är ju relativt även känslan av att leva i ett inferno. Men med anledning av vissa kommentarer till "De andras liv" tror jag nog att huvudpersonerna i "Yol" och deras närmaste hade glatt sig åt att få bosätta sig i DDR oaktat dess stalinism.
Chihiru
2006-10-14
Det är ett tag sedan jag såg den men den har lämnat intryck efter sig. En mycket stark trea på gränsen till fyra. Framförallt visar den på kvinnornas utsatthet. Männen har det inte lätt i filmen men kvinnorna har det etter värre. Jag ska försöka se om den!