3.3

Unge Ahmed

En belgisk tonåring planerar att döda sin lärare efter att ha blivit radikaliserad och omfamnat en extremistisk tolkning av Koranen.

Originaltitel Le Jeune Ahmed
Alternativ titel Young Ahmed
Regissör Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Manus Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akheddiou, Victoria Bluck, Claire Bodson, Othmane Moumen, Amine Hamidou, Yassine Tarsimi, Cyra Lassman, Karim Chihab, Nadège Ouedraogo, Frank Onana, Laurent Caron, Annette Closset

myslas
2020-06-07
På många sätt en typisk Dardenne-film där de sätter fokus på någon som hamnat lite snett i samhället. Den här gången är det ett mer kontroversiellt ämne men jag tycker de lyckas bra med att berätta den här historien utan att använda pekpinnar. Problemet är att saker går lite väl fort framåt och den korta speltiden är inte till ämnets fördel. Jag har sett olika åsikter kring slutet men jag gillar det. Inte en av deras bästa filmer men likväl sevärd.
Tonti
2019-10-16
Fint men lite anonymt och med känslan av en konstruktion. Som ändå funkar rätt bra.
KimEkberg
2019-10-15
ändå mer lyckad än jag tänkte den skulle vara med tanke på temat, men det känns som att den väljer en väg som känns rimlig. Slutet är sublimt, när hammaren får bli ett stämjärn, och just där kan vi väl enas. Även en maxad uppvisning i generisk produktionsdesign. Man ramlar nästan av stolen när man ser New Balance på skorna.