3.2

Young Guns

Lincoln County, New Mexico 1878. Sex män rider ut. Var och en bär på en blodig hämnd. Ledaren är William H Bonney. Tidningarna kallar honom Billy the Kid på grund av hans ringa ålder. En legend är på väg att skapas.

Originaltitel Young Guns
Regissör Christopher Cain
Manus John Fusco
Genre Western, 80-tal, Kriminalare, Thriller, Komedi, Action
Skådespelare Dermot Mulroney, Emilio Estevez, Kiefer Sutherland, Charlie Sheen, Terence Stamp, Lou Diamond Phillips, Casey Siemaszko, Jack Palance, Terry O'Quinn, Sharon Thomas Cain, Alice Carter, Patrick Wayne

Andreas_
2020-02-29
Väldigt bra Western om legenden Billy the kid och hans unga gäng the Regulators, mycket bra gjord för sin tid och håller oväntat bra än idag, bra actionscener, fint skådespeleri av dåvarande hollywoods unga elit som gör sina roller mycket bra, speciellt Estevez som självaste Billy the Kid även om det må vara lite överspel emellanåt, jag är ingen historieexpert alls när det kommer till denna tid i Amerika men vad jag har läst så är filmen ganska nära dom verkliga händelserna och karaktärerna ändå, så man kan väl säga att den är löst baserad på men ändå det närmaste man kan komma en historia om just Billy the Kid. Då filmen kom var jag betydligt yngre och fullkomligt älskade den som en gammal western nörd som man är men idag droppar betyget något, men håller förvånansvärt bra ändå, så pass att jag t.o.m skulle rekommendera den som en av dom bästa western filmer som någonsin gjorts faktiskt och en av dom så kallade mer moderna westerns med rockmusik i bakgrunden, det är bra action, bra skådespeleri och en spännande story att följa. Betyget blir idag en stark 4:a
karlmats
2018-08-20
Sjukt imponerande cast och roligt att se bröderna brothers i samma rulle. Det finns ju trots allt ingen här inne som kan nämna en bättre skådis än Emilio Estevez. Kul att se Locke från Lost också. En ung Kiefer ser skrämmande mycket ut som Benedikt från serien Dag. Filmen då? Nja det är ett hejvilt skjutande och en massa orimliga händelser, förmodligen var den roligare att spela in än att titta på, nånting gör att jag inte riktigt kan ta det här på allvar men 2an är ändå ganska stark, det är trots allt ändå en skjutgalen Emilio i huvudrollen.
Harford
2018-03-14
En gräslig historia med dåligt manus, ännu sämre skådespeleri och usel regi. Det är närmast pinsamt att så många begåvade skådespelare gör ett sånt här bottennapp. Musiken är hemsk och enormt fel på alla sätt.
StureStenhög
2014-12-13
Jag gillar både Brat Pack och westernfilmer, så jag känner att jag borde gilla denna, men efter att nu ha givit den en andra chans så får jag nog helt enkelt konstatera att det är nåt som skär sig i den kombinationen. Visst tycker jag att det är lite kul att se den här härliga 80-tals-ensemblen, men tyvärr känns de flesta ganska felcastade. Jag kan inte riktigt ta det här gänget på allvar som cowboys, och speciellt kul är inte filmen heller, tvärtom blir de flesta pangpang-scenerna lite trista. Några bra scener och ett allmänt välbehag av att beskåda Emilio blir det, men tyvärr inte så mycket mer än så
Supernaut
2014-11-21
Inte så bra egentligen, men osar av charm och one-liners.
2014-10-28
Jag blev riktigt underhållen genom denna film. Detta är en härlig western med friskt humör. Man minns Cowboy-lekarna som liten. Good times! 3+
atroxa
2014-07-15
Helt OK, men hör inte hemma på western topp 50.
ClintanTheKing
2013-11-07
The Wild Bunch fast med ungtuppar. Långt ifrån den klassen även om alla skjutscener är snygga och framförallt väldigt underhållande. Estevez är passande i rollen som "Billy the Kid" skön som han är och Kiefer Sutherland är också stabil i sin roll. Det saknas dock något för en 4 i betyg.
Rehn108
2013-10-07
Det är väl okej antar jag, men jag förstår inte hur vissa kan påstå att det är den bästa western som gjorts. Filmen hade behövt ett tydligare mål, lite mer sympatiska karaktärer eller kortats ner sisådär en 20 minuter. Då hade det funnits möjlighet till bättre betyg. Nu är det en svag trea.
dudson
2013-08-21
The bratpack har lekstuga i western miljö. men det funkar tack vare Emilios närvaro och coolhet.