3.6

Yrke: Reporter

En reporter anländer till nordafrika för att rapportera om ett gerillakrig. På hotellet möter han en man som hastigt avlider. Trött på sin situation bestämmer sig reportern för att byta identitet.

Originaltitel Professione: reporter
Alternativ titel The Passenger
Regissör Michelangelo Antonioni
Manus Mark Peploe, Peter Wollen, Michelangelo Antonioni
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Jack Nicholson, Steven Berkoff, Ian Hendry, Maria Schneider, Jenny Runacre, Ambroise Bia, José María Caffarel, James Campbell, Manfred Spies, Jean-Baptiste Tiemele, Ángel del Pozo, Charles Mulvehill, Narciso Pula

hsimpson
2019-06-24
Mycket positivt överraskad av denna! Behagligt, meditativt tempo, en fängslande berättelse, vackert foto, bra skådespeleri, härliga miljöer. Bortsett från ett par svagare scener i mitten av filmen är detta en ruskigt stark film. Kan bli höjning vid omtitt! Stark fyra.
larsen1976
2016-10-06
Gäsp
Ghostface
2016-09-14
Aningen långdragen men med små scener av briljans som får en att vilja se vidare.
Hypostas
2016-05-01
Antonioni och Nicholson i högform. Det här är en riktigt bra film.
#54
2015-07-01
Härligt tempo.
Ful_fisk
2014-08-31
Antonioni följer upp sin amerikanska debut Zabriskie point med denna stillsamma och stämningsfulla film där Jack Nicholson stjäl en nyligen avliden mans identitet för att kunna börja om livet på nytt. Påminner en hel del om Five easy pieces. Riktigt bra, stark trea.
DavidFlowie
2013-10-09
Det kan ha att göra med att jag såg filmen textad på ett okänt språk, troligen portugisiska. Att den konstiga lingvistiken distraherade mig från någon klockren scen här och var... men med nästintill 2 timmars tittande utan att ens ett enda ögonbryn höjdes, det ger denna film en ytterst neutral tvåa.
emilstjernholm
2013-06-10
En del scener är magnifika (småsaker som när Nicholson kör ifrån två poliser, eller slutscenen med den långsamma kameraåkningen mot och igenom gallret) medan andra är lite för långsamma. Som många har poängterat många snygga miljöer, både i öknen och i Europa. Trots att jag stundtals tappar intresset uppskattar jag i stort den lågmälda stilen. Intressant kuriosa är att filmteoretikern Peter Wollen, gift med Laura Mulvey, varit med och skrivit manus.
kakbakarn
2013-03-29
Som så ofta med Antonionis filmer är den här lite stel och trist, samtidigt som den är väldigt tilltalande på ett estetiskt plan och ganska intressant ur ett existentiellt perspektiv. Den har också, återigen precis som flera av regissörens övriga alster, ett par helt fantastiska scener.
Berniey
2013-02-01
Sett den här filmen två gånger genom åren och aldrig begripit mig på den! Den är långsam och genomtråkig utan någon egentlig handling kort sagt trist!