3.9

The Emperor's Naked Army Marches On

En dokumentär om Kenzo Okuzaki, en f d soldat från andra världskriget, som försöker få andra soldater att erkänna sina krigsförbrytelser.

Originaltitel Yuki Yukite Shingun
Regissör Kazuo Hara
Manus Kazuo Hara
Genre 80-tal, Dokumentär, Krig

JeremyClarkson
2014-10-15
Hade velat få veta mer om vad det är som driver honom, vart han står politiskt. Med den knapphändiga information som man bjuds på i denna dokumentär kan jag inte avgöra om jag ska sympatisera med honom eller bara se honom som helt skogstokig.
Al_padrino
2012-03-08
En bra genomförd dokumentärfilm. Ibland ser man lite mikrofoner och sånt skit men det gör ingenting. Först har man lite sympatier för Kenzo Okuzaki, men under filmens gång så sjunker han enormt. Fint plåtad på 16mm.
foppa99
2008-02-28
WOW Pappenheim en av de bästa kommentarer jag sett här på FT. mycket informativ o intressant:tack.
Pappenheim
2007-11-11
Absurd och fascinerande dokumentär. Innehåller även en hel del oavsiktlig humor. Kazuo Hara var för övrigt här i Leeds i samband med den pågående filmfestivalen och visade och diskuterade sina filmer. När det gäller denna rulle sade han bl.a. att han ogillade starkt ("hatade") att arbeta med Okuzaki vad tiden led, pga av hans arga sinne och anklagande attityd. Han nämnde också att Okuzaki hade tonvis med idéer som han ville realisera i dokumentären men Hara fick lov att säga stopp, varpå Hara kände att Okuzaki började tvivla och misstro honom. Han sade att Okuzaki var väl medveten om sin egen excentriska personlighet och att han visste att det var just det som gjorde filmen intressant. Efter en scen (kommer inte ihåg vilken) under inspelningen tyckte han sig dock att han framstod som "svag" i den bemärkelsen att han inte kände sig som en stark, heroisk huvudperson i en film, och han blev fundersam hur Hara egentligen skulle framställa honom i filmen. Han var mån om bli framställd som heroisk och i god dager och krävde vid ett tillfälle att få se allt material, varpå Hara visade honom allt utom just denna scen. Okuzaki blev överförtjust och lyrisk över filmen, och erbjöd som gåva till Hara att få komma med och filma när han mördade premiärministern! Hara sade att han blev rädd, samtidigt som han började fundera över alla moraliska, etiska och lagliga implikationer som filmandet av ett mord skulle innebära, varvid han tvekade och sade varken ja eller nej vid detta tillfälle... Okuzaki blev rasande och skällde ut Hara för att vara fullständigt inkompetent som regissör och filmskapare. Hara berättade att han efteråt uppsökte advokat (men bara i en halvtimme för han hade inte råd med advokatkostnader för en hel timme) för att ta reda på vad lagen säger om filmade mord och ev. konfiskering av filmen. Advokaten konstaterade bara att prejudicerande fall saknades.. hursomhelst ställde Okuzaki aldrig samma fråga till Hara igen under den fortsatta inspelningen.
foppa99
2007-09-14
otroligt dokument.suverän film:se denna!roligt att han är så rabiat och mera het o våldsam än typ Happy Gilmore
MilkMonkey
2007-07-27
jag skulle vilja se mer ur fruns perspektiv