3.7

Z - han lever

En vänsterradikal partiledare mördad efter att ha givit ett offentligt tal. En utredning inleds för att motbevisa anklagelser om en poliskonspiration, men ju längre utredningen når desto mer misstänkt verkar det.

Originaltitel Z
Regissör Costa-Gavras
Manus Jorge Semprún
Genre Thriller, Drama, 60-tal
Skådespelare Jean-Louis Trintignant, Jacques Perrin, Irene Papas, Yves Montand, Charles Denner, François Périer, Pierre Dux, Jean Dasté, Georges Géret, Marcel Bozzuffi, Magali Noël, Renato Salvatori, Clotilde Joano, Jean Bouise, Andrée Tainsy, Gabriel Jabbour

F-M-J
2020-06-04
En politisk thriller/drama med rasande tempo som bara blir bättre och bättre ju längre man når slutet. Intressant berättarteknik. Väl värd sin fyra. Om ni är ett fan av genren är den till och med ett måste.
Tonti
2019-08-13
På sätt och vis en habil europudding, men tycker ändå den transcenderar sina begränsningar och blir riktigt engagerande. Påminner om Elio Petri fast med inte fullt lika frenetisk. Trintignant gör en intressant tolkning och Costa-Gavras levererar både spänning och ett paradoxalt gott humör. Högst relevant fortfarande skulle jag säga.
Ful_fisk
2019-07-12
Vilket jäkla tempo! Hajade inte att den skulle handla om Grekland, vilket fick den att kännas som en satir framåt slutet, men när jag nu vet det faller bitarna på plats och det blir en riktigt slägga. Galet snyggt filmat också, känns som att det inte finns en död sekund här. En lysande film!
2019-03-03
Som andra lite har klagat på så presenteras karaktärerna väldigt löst, om ens alls, inledningsvis vilket gör det väldigt svårt att känna sig engagerad. När det dessutom är oklart om vilket land det handlar om eller någonting så blir jag mest förvirrad. Så jag rekommenderar en att inte gå in blind i den här filmen utan läsa på lite mer om vad den handlar om innan en ser den. Jag brukar oftast uppskatta filmer där jag inte vet för mycket på förhand. Det finns mycket som är snyggt och välgjort men jag tycker det distanserade berättandet mest håller mig ifrån att bli engagerad på riktigt. Det är intressant och det finns mycket kritik mot fascism som känns jävligt relevant även i dessa dagar. Jag gillar verkligen inledningen där dom säger att det är fiktion med att alla saker som påminner om verkligheten inte är en slump utan väldigt avsiktliga. Det blir en ganska slät trea som helhet, lite för rörig och distanserat oengagerande och blir liksom aldrig spännande eller rafflande.
Ghostface
2018-10-13
Film med ganska lösa karaktärer som blir allt starkare ju mer tid som går. Filmatisering utav en bit historia som det sällan pratas om. Hade jag sett den då den kom hade betyget säkerligen blivit högre.
StureStenhög
2018-10-02
Det här är ett exempel på en film där min oförmåga att känna igen ansikten ställer till det rejält. Under första halvan blev det väldigt mycket "vem fan var det där nu då?" och "var det där samma fanskap som var med tidigare?". Filmen blev dock bättre när jag väl fick lite ordning på vad som pågick, men slaget var redan förlorat vid det laget, och riktigt intresserad blev jag aldrig. Man kan annars inte heller anklaga den här för att lyckas förutspå internet, men den titeln är den hopplös att söka efter
Albion
2015-11-05
Stark film om det politiska spelet under 60-talet, mitt i en period då främst sydeuropa genomled flera diktaturer på högerflanken. Jean-Louis Trintignant blir alltmer en stor favorit hos mig efter ännu en utmärkt uppvisning. Betyget blir en 4;a
2015-01-06
Jag har svårt att minnas senaste gången jag såg en så magnifik film som detta. Den är helt utan svagheter till den grad att jag inte vet vad jag ska skriva om den. Så otroligt bra!
precineadd
2014-04-13
Det kanske är Oliver Stones JFK som spökar i mitt bakhuvud men jag kände att denna kunde vara en halvtimme längre, lite lösa trådar som hänger och dinglar här och var - men på det stora hela en förstklassigt gjord film, en av få filmer som både är starkt påverkad av sin tid och fortfarande helt aktuell. (eftersom korruption och nationell dekadens är ämnen som få vill göra film om och än färre vill distribuera - tyvärr).
Tabu
2014-01-15
Instämmer till 100% med "54#"!