3.6

Zeitgeist: Moving Forward

Zeitgeist: Moving Forward är en dokumentär som fristående från sina föregångare granskar det rådande monetära systemet som ses som ohållbart. Som alternativ presenteras så kallad "Resurs-baserad ekonomi", en modell som skall vara socialt och miljömässigt hållbar.

Originaltitel Zeitgeist: Moving Forward
Regissör Peter Joseph
Manus Peter Joseph
Genre Dokumentär, 2010-tal

Starkbröl
2016-10-08
Knäppa, sekteristiska flummerier. Muh tekknologiez! Much wow! Som en dummare version av något i stil med Illustrerad Vetenskaps barnserier om framtiden, om nu några sådana skulle finnas. Automatiserad konstruktion av snart sagt allting föreslås som en universallösning, men vem som konstruerar (och kontrollerar) maskinerna diskuteras inte. Kanske är det flera, större maskiner. Som konstrueras av andra maskiner. Machines all the way down.
Galivan
2015-11-29
Känns inte fristående utan behöver "Addendum"-filmens konstateranden som underlag. Den går långt in på hur det resursbaserade systemet kan se ut, och det kunde hållits kortare. Det är som en otroligt lång podcast. Det visuella känns som ett komplement. Den börjar med vad jag tycker är ett sidospår omkring psykologi och DNA i 40 minuter som kunde skippats. Psykologi är mer komplicerat och outforskat och hade behövt en separat film. I övrigt är det fortfarande ett bra ämne där man ifrågasätter saker på ett grundläggande plan, något som människor i demokratier inte gör, och lägger fram relevanta argument och frågeställningar. Hur visionen om en alternativ civilisation/värld kan se ut tar jag med en nypa salt, för där uppstår många frågor utan självklara svar.
shahriarnorouz
2012-11-05
Denna kändes bara onödigt om man jämför med de tidigare..
DaKKa
2012-05-23
Det är BARA lättlurade och ignoranta som går på det här skräpet. Sensationalistiskt, populistiskt skräp.
charlie08
2012-04-05
Lite väl spretig, de borde fokusera!
Mikka
2012-03-21
Den har mycket att säga, för mycket känns det som. De försöker trycka in så mycket information att filmen inledningsvis är väldigt spretig. Om de hade fokuserat på en sak och koncentrerat sina ansträngningar hade filmen kunnat bli mycket mer kraftfull. När den är så här lång och spretig blir den tyvärr ganska tråkig från stund till stund. Men flera passager är riktigt bra och de lyckas föra fram flera intressanta tankar.
stenemo
2012-01-23
Helt ok, även om den gör påståenden utan att visa bevis för den. Som att det system skulle vara bättre än kapitalism på något vis, och sedan endast påpekar problem med det utan att erkänna problem med det egna systemet som är orsaken till att vi ej utvecklade det innan kapitalismen. Definitvt sevärd och gillar framtidsvissionerna som dock lär I viss mån uppfyllas oavsett om kapitalism/utilitärt system leder oss dit.
dixz
2012-01-05
Kunglig!
ninja
2011-12-21
Jag säger som Nelson från Simpson: "Ha Ha!"
joakimfischer
2011-12-10
Första filmen i serien var väldigt konspiratorisk men var ju till för att öppna folk för alternativa bilder på händelser och skapa debatt. Andra filmen var klart bättre, mer filosofisk och kom fram med RBE.. Denna tredje i serien slår dom andra i min mening med den starka känslan av att få folk att tänka igenom världssittuationen. Sen var första timmen väldigt tung att kolla igenom på men känns ändå betydlig när sista kapitlet visas... Känns ändå som om dom kunde kortat ner första halvan. Sen så tar man sig närmare en konkret lösning i denna men steget mellan nu och lösningen förblir oklar. Saknar fortfarande lite mer debatt... Även om jag förstår att det kan ta bort fokusering så är det ändå viktigt. Hoppas en fjärde film kan ta upp detta så får man en 5a:)