3.6

Zeitgeist: Moving Forward

Zeitgeist: Moving Forward är en dokumentär som fristående från sina föregångare granskar det rådande monetära systemet som ses som ohållbart. Som alternativ presenteras så kallad "Resurs-baserad ekonomi", en modell som skall vara socialt och miljömässigt hållbar.

Originaltitel Zeitgeist: Moving Forward
Regissör Peter Joseph
Manus Peter Joseph
Genre Dokumentär, 2010-tal

annihilat0r
2011-11-08
Till skillnad mot sina två föregångare är "Zeitgeist: Moving Forward" otvivelaktig. Det finns nämligen individer som är lättlurade och formade av kulturen. Människor som inte tänker utanför normens ramar eller reflekterar över sammanhang. Den typen av människor blir dessvärre antingen rädda, ängsliga eller hatiska av Peter Josephs första film "Zeitgeist: The Movie". Det sorgliga med det fenomenet är att dessa personer inte väljer att ta sig igenom uppföljaren "Zeitgeist: Addendum" och således aldrig når hit, till den tredje filmen. Skillnaden mellan de tre filmernas inriktningar är större än namnen antyder. Denna tredje upplaga riktar in sig på vår planet och propositionerna som läggs fram är av faktiskt modalitet. Vi får ta del av den svåra sanningen om människans natur, varför samhället är som det är. Och vår stora möjlighet, alternativet. Våra barns blotta alternativ. Jag skulle inte avvika en revolution mot det monetära systemet. Aldrig. Jag tycker att varenda själ bör ta sig igenom Zeitgeist-serien och se inåt i sig själva. Reflektera och tänk. På riktigt. Låt inte massmedia, politik, pengar och krav lura dig längre. Vi borde inte bete oss som slavar för systemet. Vi föddes som fria individer. Glöm inte bort det. Gå ännu längre och stjäl tillbaka gåvan friheten. Du vill väl vara chef över ditt eget liv?
volvo_240
2011-10-03
Jo jag har tyvärr sett skiten, alla tre.
Endymion
2011-06-07
volvo_240: Med tanke på dina argument verkar det inte som du sett filmen, utan bara utgått från dig själv och den världsbild du är begränsad till.
Scriptures
2011-06-06
De borde lagt mer tid till den här filmen, visat källor till allt de säger, för att ha mer tyngd. Men absolut, vi sitter fast i en samhällsform som tillåter att folk svälter och dör i sjukdomar enbart för att de inte har pengar - inte för att maten och medicinen inte finns - och där har du en oerhört hemsk sanning som inte går att blunda för. För att de inte har -pengar-, ett koncept som vi människor hittat på, för pengar är ju egentligen ingenting annat än en idé. Vårt system dödar folk. Sedan låter Frescos dröm "perfekt" på många sätt, men jag är ledsen, jag ser ingen väg dit. Jag ser inte hur en sådan revolution ska gå till - vad vi än gör så kommer det att ske med blod (med revolution eller utan), och det kommer att bli en lång övergång där en stor del av mänskligheten kommer att falla.
« Föregående kommentarer