3.4

Zeitgeist

En samhällskritisk amerikansk dokumentärfilm från 2007. Filmen lyfter fram frågan om vem och vad som egentligen styr USA, och i förlängningen hela världen. Den ifrågasätter även vem fienden i "kriget mot terrorn" egentligen är.

Originaltitel Zeitgeist: The Movie
Regissör Peter Joseph
Manus Peter Joseph
Genre 2000-tal, Dokumentär
Betygsantal 2022

Howler19
2017-06-10
Galet tröttsamt. Det blir ointressant vad som sägs när det presenteras på det här sättet.
Starkbröl
2016-10-08
En samling av för dagen aktuella konspirationsteorier / "obekväma sanningar" / "systemkritik", som väl inte helt saknar poäng men som inte känns så fräscha (säger jag som ser filmen nästan tio år senare). Det finns inga källor men ett bekvämt urval "sanningssägare". Det är förstås propaganda men propaganda av en typ man kanske inte ser så ofta, och den har ett värde bara därför. Uppföljarna är däremot riktigt tokiga.
Galivan
2015-11-28
Egentligen 3 dokumentärer i en, med olika källor som underlag för varje del, plus en del utvalda citat i form av uttalanden. Den religiösa delen har bra material, men slutsatserna som görs av filmmakaren själv känns tagna ur luften och saknar motivering. Det finns mellanpartier med konstig grafik som är ovanligt långsamma och effektsökande.
papabobadiof
2015-04-05
Det profetiska tonfallet i hela filmen gör mig illa till mods, och får mig att associera till diverse mer eller mindre paranoida konspirationsteoretiker som förintelseförnekare, UFO-jägare och folk som tror att månlandningen 1969 var en bluff ... Visst finns det slående och intressanta samband att peka på i historien (särskild när det gäller kristendomens tillkomst), men filmen vill liksom övertyga mig om dess sanning med en i det närmaste religiös (sic !) övertygelse, utan att ta ett steg tillbaka och kritiskt granska sina egna utsagor samt rimligheten i dem. Visst ska man ifrågasätta sin omvärld, och då särskilt makten - men någonstans går ända en gräns mellan kritiskt tvivel och paranoida konspirationsteorier...
Bloodcolored
2014-11-26
Väcker en del tankar och frågor men bevisar inte mycket. 3an får den för att vara intressant. Som film är den dock hemsk. Massa konstig grafik och texter man knappt hinner läsa.
JeremyClarkson
2014-11-13
Hade varit en klockren film om det inte vore för det att den, indirekt, genom sina uppföljare, försöker leda filmseriens anhängare till att tro att något så urbota dumt som en "Resurs-baserad ekonomi" vore ett bra alternativ till den korrupta, etatistiska, korporativismen som Zeitgeist: The Movie så skickligt kritiserar, när i själva verket sann (laissez faire) kapitalism är det enda vettiga alternativet som bevisligen fungerar. Jag skulle vilja ge Zeitgeist: The Movie en 5:a, iaf Part II och Part III, Part I var inte lika meningsfull, men tanken på en "Resurs-baserad ekonomi" gör mig så illamående att jag inte förmår att ge ens denna första filmen i serien ett så högt betyg. Dessutom är mycket av materialet taget direkt, och indirekt, från Alex Jones dokumentärer. @Bandersnatch: du måste vara officiellt efterbliven. Om värdet på guld är påhittat så finns det ju ingenting som har ett reellt värde. Jag skulle mer än gärna läsa vad mer du hade för efterblivet att säga om du "gick igenom filmen punkt för punkt och såga alla jävla konspirationsteorier den har".
Frankiie
2014-10-25
Man behöver inte särskilt mycket bevis för att inse att världen förstörs av religion, pengar och maktgirighet. Bra semi-dokumentär som lär ut konsten att ifrågasätta. Man bör ifrågasätta precis allt, och då börja med ens egna tankemönster.
smekaren
2014-09-02
Skrattretande dynga.
Ajjen
2014-01-24
Filmen försöker övertala mig för mycket... i övrigt gillar jag ju konspirationsteorier
G-Zus
2014-01-07
som underhållning 3:a, som dokumentär 1:a Hur som helst så är det väldigt kul att låtsas som om allt dom säger är sant och se det som underhållning