3.6

Zelig

En fejkad dokumentär där nyinspelat material varvas med autentiska journal- och arkivfilmer. Huvudperson är Leonard Zelig, en man med övernaturlig förmåga att passa in i alla sällskap. Han gör vad som helst för att folk ska tycka om honom, och hans fantastiska förmåga gör honom till en celebritet.

Originaltitel Zelig
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Fantasy, Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Woody Allen, Mia Farrow, Patrick Horgan (röst), John Buckwalter, Marvin Chatinover, Stanley Swerdlow, Paul Nevens, Howard Erskine, George Hamlin, Ralph Bell, Richard Whiting, Will Hussung, Robert Iglesia, Eli Resnick, Edward McPhillips

Skapad 2019-10-21 av Anonym
Jag kan inte jämföra denna film med någon annan Woody Allen-film, eftersom jag i dagsläget inte sett många av hans filmer. Men det är många som påstår att detta är hans bästa film. Men Zel...   Läs mer »

Asmorod
2019-06-04
Fruktansvärt tråkig.
2017-10-24
Jaganatha
2017-04-24
En mycket bra komedi inom fejkdokumentärgenren. Woody Allen har gjort flera lyckade försök med det formatet, bl.a. Ta pengarna och stick! och Dur och moll. Vem vet, han borde kanske hålla sig till det. Här spelar det svartvita fotot huvudrollen på ett förtjänstfullt sätt, tack vare Gordon Willis.
saggesaliv
2016-08-08
Zelig är presenterad som en dokumentärfilm, som varvar arkivmaterial med fejkat arkivmaterial och nyinspelade "intervjuer". Woody tar här ut sina breda svängar och utforskar nya sätt att framföra sin humor på. Det funkar stundtals riktigt bra med dokumentärformatet, men i min åsikt så blir filmen i sina bitar lite för fånig för att konceptet ska nå sin fulla rätt. Detta betyder dock verkligen inte att jag inte uppskattar och respekterar Woodys arbete, det är ett gediget och personligt hantverk. Kostymarbetet är imponerande i de nyinspelade arkivfilmerna. Filmen som helhet är uppbyggd på ett professionellt sätt även om tempot går i lite ojämna svängar som hade kunnat justeras. Jag gillade Zelig för vad den är och för att det är Woody och hans humor i ett litet kubistiskt sammanpressat arbete. Betyg: 68/100
Dutch
2016-07-03
Nej tack.
#54
2016-03-13
För fånig.
Darn
2015-09-21
Det finns en chans att jag gillar denna kvicka, korta och väldigt rika film vid en andra titt. Än så länge greps jag dock inte med av allt. Mestadels fann jag i alla fall referenserna till, vad jag tror var kopplingar till Markers film Terrassen, som kul.
Salvation_Mind
2015-02-25
Idén är rolig, sen tror jag att den kunde ha varit mycket bättre i ett vanligt spelfilmsformat nu känns den oerhört fånig och oautentisk.. Men får ändå en trea för originalitet, men jag var aldrig särskilt road över denna film tyvärr.
Ful_fisk
2014-04-13
Underhållande och uppfinningsrik fejkdokumentär av Woody Allen om en man med den egendomliga förmågan att förvandlas till personen han möter. Roligt, men ändå med ett underliggande tema om att inte våga vara sig själv.
Dele
2013-12-22
En av Allens allra bästa. Förutom att vara otroligt välgjord så är den också mycket rolig, har ett allvarligt djup och kommenterar brett och träffsäkert både människa, kultur och tidsepok. Smått fantastiskt faktiskt!