3.3

Zero Dark Thirty

Jakten på Usama bin Ladin följdes av hela världen och höll två amerikanska presidenter sysselsatta i nära ett decennium. I slutändan var det ett litet specialteam från CIA som lyckades spåra honom. Varje detalj i deras uppdrag var höljt i mörker. Även om mycket har offentliggjorts sedan dess är det nu dags för de mest avgörande beståndsdelarna i historien, inklusive den roll som CIA-teamet spelade, att avslöjas för första gången.

Originaltitel Zero Dark Thirty
Regissör Kathryn Bigelow
Manus Mark Boal
Genre 2010-tal, Action, Drama, Thriller
Skådespelare James Gandolfini, Jennifer Ehle, Stephen Dillane, Fares Fares, Fredric Lehne, Mark Strong, Kyle Chandler, Joel Edgerton, Chris Pratt, Jason Clarke, Edgar Ramírez, Mark Duplass, Harold Perrineau, Jessica Chastain, Frank Grillo, Taylor Kinney, Reda Kateb

Skapad 2019-11-24 av jotnan
Vilken positiv överraskning! Jag har hört mycket kritik kring Bigelow i allmänhet men just den här filmen i synnerhet. Den ska vara alldeles för Amerika-vänlig, pro-tortyr eller helt enkelt bara...   Läs mer »

Raimo_1985
2020-02-04
Godkänt, stundtals spännande. Men enerverande jobbiga karaktärer, särskilt huvudpersonen!
Starkbröl
2019-03-17
Intensiv och mycket bra.
stgurgel
2019-02-26
Mycket välgjord och spännande, mycket väl spelade karaktärer. Ganska repetitiv. Och en ondskefull inte ok vinkel på tortyr
BarryHero
2019-01-31
Lik The Hurt Locker i tonen som jag inte heller var superengagerad i. Filmen är säkert väldigt verklighetstrogen och så men upplägget av filmen känns lite slött. De slänger in snabba referenser till olika terrorattentat som man kommer ihåg men som inte bidrar jättemycket till historien. Karaktärerna känns platta. Chastain är nästan trist i huvudrollen och karismatiske Chris Pratt är kriminellt underanvänd. Varför knappt använda någon med så mycket starpower som Chris P? Obegripligt även om denna film nog är från innan hans riktiga genombrott. Kul med Fares Fares i en ganska stor roll som arabisk-talande CIA-agent/-översättare. Filmen hade varit bättre och intressantare om de tummat mer på verklighetsskildringen och istället porträtterat Usama som någon med långt skägg som sprang runt och skrek i långt skägg.
RustyFilm
2018-12-18
Som förtext uttalas: Följande film är baserad på förstahandsuppgifter från faktiska händelser. Och för mig känns helheten helt trovärdig. Men CIA-agent Mayas känns kanske inte helt verklighetsförankrad (men va vet jag). Hur som helst så är Maya filmens centralpunkt och det är hon som driver handlingen det är också hon som ger historien must och styrka. Karaktären Maya (Jessica Chastain) är mycket charmigt sammansatt, hon är både lågmäld och besatt. Lyckat manus och regiarbete av Mark Boal resp. Kathryn Biegelow.
Rift
2018-07-25
Filmen ger en positiv bild av tortyr och USA:s fångarkipelag efter 9/11 och framställer Obama som en bromskloss. Den neokonservativa amerikanska propagandan förnekar sig aldrig. Själva inbrytningen är till störta delen filmad i svart, kanske autentiskt men filmiskt värdelöst. Utan propagandaskiten hade filmen fått en tvåa.
Halofreak92swe
2018-05-28
Oj vad tät och intense! Sista tredjedelen av filmen är otroligt bra! Snygga scener och det känns riktigt verklighetstroget.
labi
2018-01-20
Riktigt spännande sista tredjedel. Håller Hurt Locker högre som film betraktad, men att få se likvideringen av Bin Laden dramatiserad är gastkramande. Dock är jag inte förtjust i Bigelows personregi och gestaltning av karaktärerna. Känns lite för kliché för en film som vill skildra ett verkligt skeende. Kul med Fares Fares som Hakim.
Brinkmann
2016-12-26
United States of Hypocrisy
monochord
2016-12-15
Jag förstår inte dem som kritiserar filmen för att den är för realistisk eller för att de "goda" använder tortyr för att nå sina mål. Välkomna till verkligheten, pojkar och flickor. Om man vill se något underhållande med good guys och bad guys ska man se en Arnold-rulle från 90-talet och inte en film gjord av Bigelow. Filmen visar på ett väldigt osminkat sätt hur USA bestämmer sig för att döda Bin Laden, och sedan inte låter något stå i deras väg. Om ändamålet helgar medlen är upp till tittaren själv att avgöra. Jag tyckte det här var obehagligt, men bra.