Zigenarnas tid

Emir Kusturicas film om en ung zigenargrabb som blir indragen i människosmuggling mellan Jugoslavien och Italien.

Originaltitel Dom za vesanje
Alternativ titel Time of the Gypsies
Regissör Emir Kusturica
Manus Emir Kusturica, Gordan Mihic
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Bora Todorovic, Ljubica Adzovic, Davor Dujmovic, Husnija Hasimovic, Sinolicka Trpkova, Zabit Memedov, Elvira Sali, Suada Karisik, Sedrije Halim

apelsin
2021-05-10
Ganska så bra film om romsk kaotisk livsstil, tycker man som jag, att det är intressant att se människor med ovanlig kultur/livsstil, så är filmen extra intressant. Såg 4timmars versionen. Besökte själv inspelningsorten Sutka 2009 så det kändes lite bekant när jag såg filmen, både folket och själva orten.
RustyFilm
2019-10-17
En kaosartad och mustig berättelse med rent hallucinatoriska inslag som strömmar fram på ett helt galet sätt. Emir Kusturica står för regin och det är väl en av hans tidiga filmer. Det är romani som talas i filmen (tror jag i alla fall) och det beror ju i så fall naturligtvis på att det är på romerska boplatser berättelse utspelas och att det är den romerska atmosfären som är filmens bas. Så kvalifikationer för en udda filmupplevelse finns till råge. Men det är en udda upplevelse med en hel del småroliga inslag. En kaosartad och mustig berättelse med rent hallucinatoriska inslag som strömmar fram på ett helt galet sätt. Emir Kusturica står för regin och det är väl en av hans tidiga filmer. Det är romani som talas i filmen (tror jag i alla fall) och det beror ju i så fall naturligtvis på att det är på romerska boplatser berättelse utspelas och att det är den romerska atmosfären som är filmens bas. Så kvalifikationer för en udda filmupplevelse finns till råge. Men det är en udda upplevelse med en hel del småroliga inslag.
2016-09-21
Osammanhängande trams. Den blir förvisso mer seriös och fokuserad med tiden, men det hjälper föga när man inte bygger upp någonting värt att intressera sig för. Istället får vi underutvecklade karaktärer utan verklighetsförankring, och en story som inte är mycket att skriva hem om. Ett styrkeprov att ta sig igenom
2016-09-21
Kan bara säga att jag inte stod ut särskilt länge att se detta röriga och osammanhängande spektakel, kanske en kvart. För mitt eget bästa fick jag lov att ge upp.
labi
2016-03-07
Fantastisk på alla sätt. En sorg med vetskapen om vad som väntade Bosnien runt hörnet.
Linan
2016-02-29
Det ligger onekligen i tiden att vara kritisk mot den här film, nu när de flesta fått upp ögonen för diskrimineringen av och fördomarna mot romer i europa. Sen är det trist att en historia inte kan berättas om romer utan att de ska vara representativa för någon slags homogen romsk kultur. Romer får inte vara individer och människor med olika egenheter och personligheter utan per automatik en "äkta" eller "oäkta" bild av "romen". Hur som helst tycker jag sammantaget att det här är en fantastiskt berörande historia, med ett mörker och djup som lämnar spår. Mycket sevärd.
capitol
2015-09-13
Fint foto och fantastisk musik, fyllt med tragiska människoöden.
martineden
2015-06-02
[rek. 5] Mästerverk!!! Jag fullkomligt älskar känslan och tempot i denna magiska film. En underbar intrig med intressant karaktärsutveckling hos huvudpersonen. Miljöerna är underbara för att inte nämna musiken!!! Drömscenerna är makalösa och Kusturicas regi är verkligen perfekt. Mästerverk!!! 5.
hestret
2014-10-29
Håller med om att den kanske är lite för lång och vimsig, men det är fortfarande en riktigt härlig men sorglig upplevelse. Vackert foto, magisk realism på ett mestadels bra sätt, härlig musik i ett otroligt bra score. Och vilken coming of age-story vi bjuds på! Dujmovic är fantastisk som Perhan, som är en enormt minnesvärd karaktär. Originell tour de force. Det långa trackingshotet i början är en pärla. Det hela räcker till en stark fyra. 87/100
sparriskrigarn
2013-07-31
Helt vidrig. Vidrigt, ofattbart usel smörja.