3.5

Cold War

En passionerad kärlekshistoria mellan två personer med olika bakgrunder som utspelar sig under kalla kriget på 1950-talet i Polen, Berlin, Jugoslavien och Paris.

Originaltitel Zimna wojna
Regissör Pawel Pawlikowski
Manus Pawel Pawlikowski, Janusz Glowacki, Piotr Borkowski
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Joanna Kulig, Tomasz Kot, Borys Szyc, Agata Kulesza, Cédric Kahn, Jeanne Balibar, Adam Woronowicz, Adam Ferency, Drazen Sivak, Slavko Sobin, Aloïse Sauvage, Adam Szyszkowski, Anna Zagórska, Tomasz Markiewicz

StureStenhög
2021-04-18
Jag uppskattar att man har lyckats så bra med kalla kriget-känslan och hur de två huvudpersonerna måste navigera runt den politiska verkligheten i sina försök att få någon rätsida på sin egen kärlekshistoria. Men tyvärr blir det ändå en ganska ytlig skildring av kärleksparet, och jag får svårt att riktigt engagera mig i deras förehavanden. Enskilda scener är bra, men jag hade nog velat ha mer än bara lösryckta nedslag här och var. Tvåan är hyfsat stark
KyLLo
2021-01-31
Ett estetiskt mästerverk. På gränsen mellan trea och fyra.
RustyFilm
2020-09-02
Pawel Pawlikowski (regi) berättar här en mycket svårartad kärlekshistoria med kalla kriget (sent 40 tal - tidigt 50 tal) som bakgrund. Blev besviken på Pawlikowskis val att använda svart/vit med bildformat 4:3. Men nu efter att ha sett filmen är vi helt hänförda av de vackra bilderna vi fått se. Förutom det vackra fotot är det musiken som bär filmen och det är ju musiken som förenar kärleksparet Wiktor (Tomasz Kot) och Zula (Joanna Kulig). Johana Kulig briljerar filmen igenom med sitt skådespeleri men även med skön sång. Musiken är mycket central i filmen och av blandad sort. Allt från polsk folksång, klassisk jazz och till och med 50-tals rock med Bill Haley (Rock around the clock, med dans av Johana).
labi
2020-03-22
Nästan i klass med Ida. Joanna Kulig är underbar.
Dream
2019-09-15
En bättre kärleks saga än *A star is Born* som kom ut samma år, då denna är mer äkta, det ända som *A star is Born* var bättre på var musiken. Cold War är en mysig och fin film samt lagom lång.
WillyV
2019-04-20
Estetiken top notch. Leadparet skicklig. Kulig vacker. Räcker ändå inte till mer än en trea. Bitarna och åren och spellängden fragmenterar filmen och känslan för mycket.
mammene
2019-04-15
Så ointressant historia som bara malde på och utan övergångar bytte i tid. Roligare kan jag ha än att se två uttråkade orationella människor förgöra varandra och under tiden vara tvungen lyssna på skränig körsång och gräslig musik.
Albion
2019-03-04
Estetiskt vacker film om ett pikant kärleksdrama som driver filmen med öst-västkonflikten som fond. Bortser man från den påfrestande första kvarten så blir det här ganska bra till slut. Betyget får bli en svag 4;a, dvs 4-
jcoke88
2019-02-25
Tillägg: Slutet kändes bara dråpligt.
jcoke88
2019-02-25
Ett relationsdrama utan udd. Lovande och utmärkta scener där musiken får stå i centrum, men dessa följs inte upp. Förstår inte vad som driver de två huvudkaraktärerna utöver sex; vi får ingen god inblick i deras relation trots att filmen ska handla om just detta. Kände tomhet inför deras fluktuerande strävan att vara tillsammans.