3.5

Cold War

En passionerad kärlekshistoria mellan två personer med olika bakgrunder som utspelar sig under kalla kriget på 1950-talet i Polen, Berlin, Jugoslavien och Paris.

Originaltitel Zimna wojna
Regissör Pawel Pawlikowski
Manus Pawel Pawlikowski, Janusz Glowacki, Piotr Borkowski
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Joanna Kulig, Tomasz Kot, Borys Szyc, Agata Kulesza, Cédric Kahn, Jeanne Balibar, Adam Woronowicz, Adam Ferency, Drazen Sivak, Slavko Sobin, Aloïse Sauvage, Adam Szyszkowski, Anna Zagórska, Tomasz Markiewicz

RustyFilm
2020-09-02
Pawel Pawlikowski (regi) berättar här en mycket svårartad kärlekshistoria med kalla kriget (sent 40 tal - tidigt 50 tal) som bakgrund. Blev besviken på Pawlikowskis val att använda svart/vit med bildformat 4:3. Men nu efter att ha sett filmen är vi helt hänförda av de vackra bilderna vi fått se. Förutom det vackra fotot är det musiken som bär filmen och det är ju musiken som förenar kärleksparet Wiktor (Tomasz Kot) och Zula (Joanna Kulig). Johana Kulig briljerar filmen igenom med sitt skådespeleri men även med skön sång. Musiken är mycket central i filmen och av blandad sort. Allt från polsk folksång, klassisk jazz och till och med 50-tals rock med Bill Haley (Rock around the clock, med dans av Johana).
labi
2020-03-22
Nästan i klass med Ida. Joanna Kulig är underbar.
Dream
2019-09-15
En bättre kärleks saga än *A star is Born* som kom ut samma år, då denna är mer äkta, det ända som *A star is Born* var bättre på var musiken. Cold War är en mysig och fin film samt lagom lång.
WillyV
2019-04-20
Estetiken top notch. Leadparet skicklig. Kulig vacker. Räcker ändå inte till mer än en trea. Bitarna och åren och spellängden fragmenterar filmen och känslan för mycket.
mammene
2019-04-15
Så ointressant historia som bara malde på och utan övergångar bytte i tid. Roligare kan jag ha än att se två uttråkade orationella människor förgöra varandra och under tiden vara tvungen lyssna på skränig körsång och gräslig musik.
Albion
2019-03-04
Estetiskt vacker film om ett pikant kärleksdrama som driver filmen med öst-västkonflikten som fond. Bortser man från den påfrestande första kvarten så blir det här ganska bra till slut. Betyget får bli en svag 4;a, dvs 4-
jcoke88
2019-02-25
Tillägg: Slutet kändes bara dråpligt.
jcoke88
2019-02-25
Ett relationsdrama utan udd. Lovande och utmärkta scener där musiken får stå i centrum, men dessa följs inte upp. Förstår inte vad som driver de två huvudkaraktärerna utöver sex; vi får ingen god inblick i deras relation trots att filmen ska handla om just detta. Kände tomhet inför deras fluktuerande strävan att vara tillsammans.
UFO_lars
2019-02-15
En komplicerad men vacker historia om en mycket svår kärleksrelation. Snyggt och mycket stilrent foto. Handlingen känns dock spretig och flera saker lämnas därhän. Det är tex. svårt att förstå varför de flyttar mellan flera olika länder och varför de skiljs åt under långa perioder. Det kan uppfattas som en svårtillgänglig mystik mellan de båda, men det kan också uppfattas som korkat och ogenomtänkt. Ungefär som en kärleksrelation kan vara. Filmen blir också aningens seg bitvis trots att den är så kort. Men den är helt klart sevärd.
Björkman
2019-01-30
Film om två ganska jobbiga personer som beter sig irrationellt och tär på varandra i onödan. Det bästa med filmen är att den är snygg, både visuellt och musikaliskt. Storyn i övrigt är tam och saknar nerv. Stark tvåa.